به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت که فکر می‌کند به زودی می‌توان توافق غلات دریای سیاه را -که به عرضه غلات اوکراینی به بازار کمک می‌کرد- احیا کرد.

روسیه در ماه ژوئیه - یک سال پس از میانجیگری سازمان ملل و ترکیه - با شکایت از اینکه صادرات کود و مواد غذایی خودش با موانعی مواجه است، از این قرارداد خارج شد.

اردوغان، که پیش‌تر نقش مهمی در متقاعد کردن پوتین به پایبندی به توافق داشت و سازمان ملل در تلاش هستند تا پوتین را به توافق برگردانند.

بنابر گزارش رویترز، اردوغان پس از اولین دیدار رو در روی خود با پوتین از سال 2022، در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه گفت: «ما در ترکیه معتقدیم که در مدت کوتاهی به راه حلی خواهیم رسید که انتظارات را برآورده خواهد کرد.»

پوتین گفت که غرب همچنان صادرات محصولات کشاورزی روسیه را محدود می‌کند.

پوتین گفت: «ما آماده بررسی احتمال احیای توافق غلات خواهیم بود و من امروز دوباره به آقای رئیس جمهور این موضوع را گفتم. ما این کار را به محض اجرای کامل تمام توافقات در مورد برداشتن محدودیت‌ها در صادرات محصولات کشاورزی روسیه، انجام خواهیم داد.»

هدف از این توافق، رساندن غلات از اوکراین به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه و کمک به بحران جهانی غذایی بود؛ که به گفته سازمان ملل متحد، با تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته بدتر شده است.

روسیه و اوکراین دو تولیدکننده کلیدی محصولات کشاورزی در جهان و از بازیگران اصلی در بازارهای گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان هستند.

در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب علیه روسیه نیست، مسکو گفته است که محدودیت‌ها در پرداخت، لجستیک و بیمه مانع از ارسال محموله‌ها شده است.

پوتین گفت: «غرب همچنان مانع از عرضه غلات و کودهای شیمیایی از فدراسیون روسیه به بازارهای جهانی است» و اضافه کرد که غرب در این توافق علیه روسیه «تقلب کرده است».