به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در اجلاس سران گروه کشورهای بریکس گفت که تهران مصمم است به کشورهای عضو کمک کند تا دلار آمریکا را از معاملات اقتصادی خود کنار بگذارند.

رئیسی این سخنرانی را تنها یک روز پس از آن در ژوهانسبورگ انجام داد که بریکس از ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین دعوت کرد که از سال 2024 به اعضای دائم این گروه تبدیل شوند.

رئیسی در اظهاراتی که روز پنجشنبه از تلویزیون ایران پخش شد، گفت: «ایران قاطعانه از تلاش‌های بریکس برای دلارزدایی با استفاده از ارزهای ملی و تقویت مکانیسم‌های این بلوک برای پرداخت و تعاملات مالی حمایت می‌کند.»

به نوشته المانیتور، ایران که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و به دلیل محدودیت‌های بانکی تحت فشار است، مدت هاست که تلاش می‌کند دلار را از تجارت خارجی خود حذف کند و پرداخت‌های حیاتی فروش نفت خود را بازیابی کند.

به همین منظور، عضویت در بریکس اخیراً یکی از مأموریت‌های کلیدی وزارت خارجه ایران بوده است و دیپلمات‌ها برای تسریع روند عضویت تهران، مذاکرات پرتنشی را دنبال می‌کردند.

رئیسی در این اجلاس گفت که حضور جمهوری اسلامی با منافع «تاریخی» همراه خواهد بود. سران ایران چالش بریکس برای نظم اقتصادی متعارف را فرصتی برای تضعیف نفوذ آمریکا در صحنه جهانی می‌بینند.

skynews-brics-summit_6259860

بنابراین رئیسی از حاشیه اجلاس ژوهانسبورگ برای گفتگو با رهبران همفکر درباره این ایده استفاده کرد. رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای چینی خود، شی جین پینگ، گفت که با اضافه شدن تهران به این گروه، بریکس در مقابله با «یکجانبه گرایی آمریکا» توانایی بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین با رئیس جمهور برزیل، لوئیز لولا داسیلوا دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آن‌ها در مورد تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی تبادل نظر کردند و رئیسی مدعی شد که سیاست «فشار حداکثری» آمریکا تنها ایران را به سمت پیشرفت سوق داده است.

رئیس‌جمهور ایران همچنین با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفتگو کرد. رئیسی از وی خواست تا پروژه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را تسریع بخشد، پروژه‌ای که تهران امیدهای خود برای بهبود وضعیت اقتصادی را به آن بسته است. این شبکه حمل و نقل هند را از طریق بندر چابهار در جنوب شرقی ایران به روسیه متصل خواهد کرد.

رئیسی پس از بازگشت به تهران با قیافه مغرور به خبرنگاران گفت: «عضویت ما در بریکس تصادفی نبود. این سیاستی بود که دولت دنبال می‌کرد.»

هواداران دولت با تکرار مواضع او، این عضویت را جشن می‌گیرند و آن را فرصتی برای جنگ حزبی و اثبات اشتباه حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی سابق می‌دانند. از نظر آن‌ها، دولت روحانی با دنبال کردن روابط با غرب و انتظار دستاوردهای اقتصادی در توافق هسته‌ای 2015 ایران، که توسط ایالات متحده کنار گذاشته شد، سراب را دنبال می‌کرد.