به گزارش اکوایران؛ اتحادیه اروپا امروز تحریم‌های جدیدی مرتبط با صنایع پهپادی ایران اعمال کرد.

 اتحادیه اروپا با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین،‌ از طریق ارائه پهپادهای جنگی به آن، تحریم‌های جدیدی مرتبط با صنایع پهپادی علیه ایران اعمال کرد. این در حالی است که تهران و مسکو این اتهام را رد کرده‌اند.

براساس اعلام اسپونتیک، اتحادیه اروپا امروز در نشریه رسمی خود اعلام کرد: فروش، تامین، انتقال یا صادرات کالاها و فناوری‌هایی که چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم به توانمندی ایران در زمینه تولید پهپادها کمک می‌کند، چه منشاء آن در اتحادیه اروپا باشد و چه نباشد، به تمام افراد حقیقی و حقوقی، نهادها یا هیات‌ها در ایران یا به منظور استفاده در ایران باید ممنوع شود.

طبق گزارش ایسنا، این تحریم‌ها شامل اعمال برخی محدودیت‌ها علیه افرادی می‌شود که اتحادیه اروپا مدعی است، در ساختن این پهپادها در ایران نقش دارند.

در 29 تیر نیز اتحادیه اروپا تحریم جدیدی برای اقدامات محدودکننده علیه ایران ایجاد کرد. 

این چارچوب صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع کرد. همچنین محدودیت‌های سفر و مسدود کردن دارایی‌هایی را که می‌تواند علیه افراد مسئول، حمایت‌کننده یا درگیر در برنامه پهپاد ایران اعمال شود، پیش‌بینی کرد.

ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ آن علیه اوکراین از سوی ایران و روسیه رد شده است. ایران همکاری‌های دفاعی با روسیه را در چارچوب روابط دوجانبه و بی‌ارتباط با جنگ اوکراین تلقی کرده و گفته است که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، مقامات ایران بر آمادگی خود برای تسهیل اجرایی شدن راهکاری دیپلماتیک برای مناقشه میان روسیه و اوکراین و میانجی‌گری گفت‌وگوهای این دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفته، ما اتهامات مطرح شده علیه ایران را مردود می‌دانیم، همان طور که بارها گفته‌ایم ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست و ما قائل به راهکار سیاسی در ارتباط با این بحران هستیم.