به گزارش اکوایران، یکی از سربازان شرکت‌کننده در ضدحمله کیف در جنوب اوکراین به سی‌ان‌ان گفت که میدان‌های مین روسی در این مناطق آنقدر متراکم اند که نیروهایی که برای آزادسازی آن‌ها تلاش می‌کنند، فقط می‌توانند «درخت به درخت» پیشروی کنند. او گفت که در تمام سال‌های خدمتش، هرگز این تعداد مین ندیده است.

این سرباز که خواست با اسم رمز خود «لژیون» شناسایی شود، به سی‌ان‌ان گفت که معتقد است اقدامات سربازانش «کاملاً موفق و موثر» بوده است. در شرایطی که او و سایر سربازان اوکراینی راه خود را از میان مناطق مین گذاری شده باز می‌کنند و با مواضع دفاعی مستحکم و حملات هوایی روسی مواجه هستند، به نظر می‌رسد بسیاری فکر می‌کنند که حرکت آنها کند است.

ناظران بی‌صبر

متحدان غربی اوکراین از این واقعیت که پیشرفت ضدحمله کیف به جای کیلومتر با متر اندازه گیری می‌شود، عصبی هستند. متحدان کیف به خوبی می‌دانند که اوکراین بدون کمک آنها نمی‌تواند روسیه را شکست دهد. اما سرعتِ کمتر از حد انتظار ضد حمله به این معنی است که اگر درگیری ادامه یابد، حمایت آنها می‌تواند به طور فزاینده‌ای ناپایدار شود.

230701-ukraine-war-mjf-1112-8f83

بسیاری از کشورهایی که از تلاش‌های جنگی اوکراین حمایت می‌کنند، با تورم بالا، افزایش نرخ بهره و رشد ضعیف اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رهبران این کشورها - که برخی از آنها در یک سال و نیم آینده با انتخابات روبرو هستند - باید حجم عظیمی از منابعی را که به اوکراین سرازیر کرده‌اند توجیه کنند، در شرایطی که رای‌دهندگان خودشان برای تامین هزینه‌های زندگی دچار مشکل هستند. اگر موفقیت زیادی در میدان جنگ به دست نیاید، این کار می‌تواند دشوار باشد.

با این حال، در حال حاضر، حمایت‌ها همچنان محکم به نظر می‌رسد. چندین مقام اوکراینی و غربی اعتراف کرده‌اند که ضد حمله تاکنون نتوانسته است پیشرفت‌های عمده‌ای به همراه داشته باشد - اما بیشتر آنها سریعاً اضافه کرده‌اند که دلیل این پیشرفت آهسته موجه است.

خطوط مقدم در جنوب و شرق اوکراین طی ماه‌های گذشته تحرک چندانی نداشته است و به نیروهای روسی فرصت کافی برای حفاری و آماده شدن برای یک ضد حمله را داده است.

بر اساس ارزیابی موسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در واشنگتن، برخی از استراتژیک‌ترین بخش‌های خط مقدم توسط خطوط دفاعی متعدد روسی محافظت می‌شود، که پیشروی را برای اوکراینی‌ها بسیار دشوار می‌کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که با توجه به اینکه سربازان اوکراینی «با جان خود» می‌جنگند، سرعت ضد حمله تعجب آور نیست.

میلی روز جمعه در باشگاه ملی مطبوعات گفت: «ما تا حد امکان به آنها کمک می‌کنیم، اما در نهایت، سربازان اوکراینی باید بر روی میدان‌های مین و داخل سنگرها بجنگند. بنابراین، مطمئناً [ضد حمله] کمی کند پیش می‌رود، اما این بخشی از ماهیت جنگ است». با این حال میلی تاکید کرد: «(حمله) به طور پیوسته و حساب شده در حال پیشروی است.»

ضعف هوایی

در حالی که نیروهای اوکراینی روی زمین با میدان‌های مین مرگبار دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنان فاقد برتری هوایی هستند و از بالا مورد حملات مکرر قرار می‌گیرند.

لژیون، یک سرگروهبان در تیپ 47 اوکراین که در نبرد در جنوب شرکت دارد، گفت: «واضح است که نیروهای روسی ماه‌ها برای این لحظه آماده شده‌اند. آنها می‌دانستند که این منطقه محل حمله اصلی است، بنابراین به طور کامل آماده شدند. آنها اینجا توپخانه و نیروی هوایی مستقر کرده‌اند و هم جنگنده‌ها و هم هلیکوپترها مرتباً عملیات انجام می‌دهند.»

لژیون به سی‌ان‌ان گفت که درگیری در این منطقه با «آنچه در شدیدترین مرحله در باخموت در جریان بود» قابل مقایسه است.

GettyImages-1239741069«اتفاقات مهم در پیش است»

مقامات اوکراینی بارها گفته‌اند که در حالی که ضد حمله در جریان است، حمله اصلی هنوز در راه است. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع، ماه گذشته گفت که اوکراین برخی از نیروهای ذخیره خود را عقب نگه داشته است و «حمله اصلی» هنوز در راه است.

در عوض، به نظر می‌رسد که ارتش اوکراین حملات کوچک‌تری را در جبهه‌های مختلف، در امتداد خط مقدم 1000 کیلومتری ترتیب می‌دهد و سعی می‌کند تا قبل از انجام یک حمله بزرگ، نیروهای ذخیره روسیه را خسته و تضعیف کند.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور گفته است که می‌خواهد در مورد محل اعزام نیروها استراتژیک عمل کند.او گفت: «هر متر، هر کیلومتر به قیمت جان تمام می‌شود. شما می‌توانید کار را خیلی سریع و بدون توجه به هزینه‌های انجام دهید. اما مردم گنج ما هستند. به همین دلیل ما بسیار مراقب هستیم.»

مارک میلی نیز از ناظران خواست که صبور باشند و گفت که انتظار دارد ضد حمله تا 10 هفته طول بکشد.او گفت: «چیزی که من گفتم این بود که این فرایند شش، هشت، ده هفته طول می‌کشد. و خیلی سخت، خیلی طولانی، و بسیار بسیار خونین خواهد بود. و هیچ کس نباید در مورد اینها توهم داشته باشد.»