به گزارش اکوایران، اوکراین به صورت علنی در اعلام دستاوردهای ضدحمله خود، که در ماه جاری برای بازپس گیری سرزمین‌های اشغال‌شده توسط نیروهای روسیه آغاز کرد، محتاط بوده است و روز جمعه رئیس جمهور این کشور و یک ژنرال آمریکایی گفتند که «پیشرفت‌ها با خون‌های ریخته شده سنجیده می‌شود».

بنا بر گزارش رویترز ژنرال مارک میلی، افسر ارشد ارتش ایالات متحده، به حضار در یک جلسه مطبوعاتی در واشنگتن گفت که ضدحمله «به طور پیوسته در حال پیشروی است و تعمداً مسیر خود را از طریق میدان‌های مین بسیار دشوار باز می‌کند ... 500 متر در روز، 1000 متر در روز، 2000 متر در روز، چنین چیزی». او گفت که تعجب آور نیست که پیشرفت کندتر از آن چیزی است که برخی افراد و شبیه‌سازی‌ها ممکن است پیش‌بینی کرده باشند.

میلی گفت:«جنگ روی کاغذ و جنگ واقعی متفاوت است. در جنگ واقعی، افراد واقعی می‌میرند. افراد واقعی در آن خط مقدم هستند و افراد واقعی در آن وسایل نقلیه هستند. اجساد واقعی با مواد منفجره قوی تکه پاره می‌شوند». او افزود: «آنچه من گفته بودم این بود که این فرآیند شش، هشت، ده هفته طول می‌کشد، بسیار سخت خواهد بود، بسیار طولانی خواهد بود، و بسیار بسیار خونین خواهد بود. و هیچ کس نباید توهمی در مورد هر یک از این‌ها داشته باشد.»

هفته گذشته، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، بدون اینکه توضیحات بیشتری بدهد، گفت که ضدحمله «آهسته‌تر از حد مطلوب» بوده است. اوکراین می‌گوید در عملیات‌هایی که 130 کیلومتر مربع در جنوب کشور طی آن آزاد شدند، مجموعه‌ای از روستاها را پس گرفته است، اما این درصد کمی از کل قلمرو تحت کنترل روسیه است.

روز جمعه، زلنسکی گفت نیروهایش «در تمام جهات عملیات فعال ما» پیشروی کردند، در حالی که هانا مالیار، معاون وزیر دفاع، گفت که ارزیابی ارتش این است که پیشرفت‌ها «طبق برنامه پیش می‌رود» و ضدحمله باید با در نظر گرفتن «تعداد زیادی از وظایف مختلف نظامی» ارزیابی شود.

سرعت کمتر برای نجات جان افراد

زلنسکی گفته است که اوکراین می‌خواهد قبل از گردهمایی ناتو در لیتوانی در 11 ژوئیه نتایجی به دست آورد، گردهمایی که کیف امیدوار است در آن دعوتی برای آغاز روند پیوستن به این ائتلاف نظامی به دست آورد- اما نه به هر قیمتی .

K4CC2O7Z3FMFFC3KHZKPLQSYTU

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای به رسانه‌های اسپانیایی در کیف گفت: «قبل از نشست سران باید نتایج را نشان دهیم. اما هر کیلومتر آن به قیمت جان انسان‌ها است.»

زلنسکی اذعان داشت که برنامه‌ها برای ضدحمله در ماه‌های اخیر کند شده است. وی گفت: «ما توقف کردیم زیرا نمی‌توانستیم پیشروی کنیم. پیشروی به معنای از دست دادن مردم بود و ما هیچ توپخانه‌ای نداشتیم.»

شبکه تلویزیونی RTVE اسپانیا به نقل از او گفت که اوکراین «در این زمینه بسیار محتاط است» و اگر سرعت پایین‌تر به معنای از دست دادن تعداد کمتری از نیروها باشد، آن را انتخاب خواهد کرد. «بین زمان و جان انسان‌ها، مردم مهم‌ترین هستند.»

میلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واشنگتن گفت: «اوکراین برای زندگی خود می‌جنگد و ما تا حد امکان به آنها کمک می‌کنیم. اما در پایان روز، سربازان اوکراینی باید از طریق میدان‌های مین و در برابر سنگرهای دشمن، به ارتش بسیار بزرگتر روسیه حمله کنند.»