به گزارش اکوایران، در حالی که گرد و غبار لشگرکشی نافرجام یوگنی پریگوژین و مزدورانش به مسکو فرو می‌نشیند، جزئیات معامله‌ای که شورش کوتاه مدت آنها را به پایان رساند همچنان ناقص و گیج کننده است. اما در حالی که تاثیر کوتاه مدت این چالش بر اقتدار مسکو همچنان ادامه دارد، پیامدهای بلندمدت آن برای روسیه روشن‌تر است.

به گفته سی‌ان‌ان، شورش گروه شبه‌نظامی نشان داد که هم ولادیمیر پوتین و هم خود روسیه، ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که دوست دارند وانمود کنند. منظره ستون‌های واگنر  در مسیرشان به سمت مسکو و آرامش آن‌ها حین اشغال یک مقر نظامی کلیدی، این ایده را که کنترل پوتین بر قدرت در سراسر کشورش محکم و بدون چالش است، از بین برد.

و توانایی گروهی از شورشیان مسلح برای پرسه زدن آزادانه در جنوب روسیه، فقدان ظرفیت دولت برای مقابله با چالش‌ها، فراتر از خط مقدم جنگ خود با اوکراین را برجسته کرده است.

این بدان معنا نیست که ارتش اوکراین هم می‌تواند بدون مخالفت، بزرگراه‌ها را به سمت مسکو بپیماید. اما نشان می‌دهد که کرملین و نیروهایش دودسته و نامطمئن هستند - و موفقیت اوکراین در جنگ ممکن است آسان‌تر از آن چیزی باشد که قبل از آشکار شدن آسیب‌پذیری روسیه توسط پریگوژین، تصور می‌شد.

و البته که این بدان معنا نیست که روسیه در معرض خطر قریب الوقوع فروپاشی یا «تجزیه» است. پریگوژین حتی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست قدرت پوتین را به چالش بکشد - و علاوه بر این، رژیم‌ها در روسیه برای مدت طولانی‌تری از حد انتظار، از ناکارآمدی آشکار خود جان سالم به در می‌برند. در عوض، فرصت این وقایع برای اوکراین، در تأثیری است که بر ائتلاف حامیان غربی آن می‌گذارد.

D5OHI535EJGZ3PYJLW4LP2RTMA

ماجراجویی پریگوژین نشان می‌دهد که دورنمای فروپاشی مقاومت ارتش روسیه که حامیان خوش‌بین‌تر اوکراین امید آن را داشتند، می‌تواند نزدیک‌تر از چیزی باشد که تصور می‌شد. اما این خوش‌بینی را باید در مقابل ترس از این بررسی کرد که تلاش‌های اوکراین ممکن است به دلیل تأخیرها در تأمین تجهیزات نظامی، عمدتاً توسط ایالات متحده و آلمان، به طور مهلکی به خطر افتاده باشد.

این تأخیرها نشان دهنده موفقیت خیره کننده کمپین‌های اطلاعاتی روسیه، در درجه اول ارعاب هسته‌ای هستند. اما این همچنین به یک مجادله بین سیاستمداران غربی اشاره دارد که به هر دلیلی، به طور کامل در مورد نیاز غرب به پیروزی اوکراین متقاعد نشده‌اند.

آنچه که رویارویی واگنر نشان داد این است که در عوض، اکنون زمان افزایش حمایت از اوکراین است. اکنون زمان جبران زمان از دست رفته و استفاده از تزلزل آشکار در داخل مسکو برای شکست تجاوز روسیه است که - حداقل به طور موقت- برای از بین بردن تهدید علیه اروپا ضروری است.