به گزارش اکوایران،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با پرسنل وزارت دفاع روسیه یادآور شد که امروز با نمایندگان وزارت دفاع روسیه، گارد ملی، سرویس امنیت فدرال و وزارت کشور در میدان کلیسای جامع کرملین دیدار کرد و از آنها به خاطر اقداماتشان برای دفع شورش مسلحانه اخیر تشکر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین به شرکت کنندگان در این دیدار گفت: «همانطور که اغلب در چنین مواردی اتفاق می‌افتد، همیشه و همه جا پس از قیام های مسلحانه، هرج و مرج کامل و جنگ داخلی وجود دارد. این چیزی است که شما از آن جلوگیری کردید. نقش شما همین بود و از این جهت به عنوان فرمانده کل قوا از شما تشکر می کنم».

رئیس جمهور روسیه در خطاب خود به نظامیان گفت: «شما از نظم قانون اساسی، زندگی، امنیت و آزادی شهروندان ما دفاع کرده اید. شما میهن ما را از تحولات نجات دادید، در واقع جنگ داخلی را متوقف کردید.در شرایط دشوار ، شما دقیق و هماهنگ عمل کردید، با عمل، وفاداری خود را به مردم روسیه و سوگند نظامی ثابت کردید ، مسئولیت سرنوشت میهن و آینده آن را نشان دادید».

 پوتین با بیان اینکه مردم و ارتش روسیه با شورشیان واگنر همراهی نکردند، اظهار داشت: «اگر شورش نظامی موفق می شد، بسیاری از دستاوردهای عملیات ویژه نظامی را از دست می‌دادیم».

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «از ماه می 2022 تا می 2023، مقامات بیش از 86 میلیارد روبل به این شرکت نظامی خصوصی پرداخت کردند». با این حال، او متذکر شد: «عناصر واگنر در عملیات ویژه در اوکراین، قهرمانی آشکاری دارند. گروه واگنر مورد احترام و حمایت دولت روسیه بود». رهبر روسیه تصریح کرد: «در عین حال، مالک شرکت "کنکورد" از طریق ارگان دولتی "واین تورگ" در یک سال 80 میلیارد روبل از دولت درآمد کسب کرده است». 

photo_2023-06-26_11-43-28

در ابتدای هفته جاری، نیروهای مزدور واگنر مقر منطقه نظامی جنوبی در «روستوف نا دانو» را تصرف کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که یوگنی پریگوژین گفته بود ارتش روسیه حملات موشکی به اردوگاه‌های این گروه انجام داده است. سخنان او توسط وزارت دفاع روسیه و سرویس امنیت فدرال رد شد. اداره تحقیقات سرویس امنیت فدرال یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل سازماندهی «شورش مسلحانه» باز کرد. پوتین اقدامات شورشیان را یک ماجراجویی جنایتکارانه، خنجر زدن به پشت کل کشور و یک خیانت خواند که منجر به جاه‌طلبی های گزاف و منافع شخصی شد.

همانطور که بعداً مشخص شد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، با توافق با پوتین، روز شنبه با پریگوژین مذاکره کرد و با او برای توقف پیشروی ستون های واگنر در سراسر روسیه و اقدامات بیشتر برای کاهش تنش موافقت کرد.