به گزارش اکوایران، لایحه‌ای با حمایت 33 سناتور همراه شد تا بدین طریق هرگونه تعامل و لغو تحریم ها در ایران را به تصویب کنگره برسد.

به نوشته آی 24 نیوز، این طرح ابتکاری موسوم به «قانون بررسی لغو تحریم‌های ایران» توسط بیل هگرتی ، عضو کمیته روابط خارجی سنا، و سناتور جیم ریش، دیگر عضو کمیته روابط خارجی سنا، ارائه شد.

در وب سایت سناتور هگرتی آمده است: «این طرح که تاکنون توسط 33 سناتور حمایت شده است، در میانه نگرانی ها در باب استفاده دولت بایدن از توافق نامه های غیررسمی نانوشته برای دور زدن الزامات بازنگری کنگره بر اساس قوانین ایالات متحده ارائه شده است».

به نوشته او، اگر رئیس‌جمهور تلاش کند از الزامات قانونی برای بررسی کنگره در مورد هر گونه توافق مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران طفره رود، طرح پیشنهادی از اجرای چنین فعلی ممانعت خواهد کرد.

سناتور هگرتی مدعی شد: «از آنجایی که ایران در آستانه گریز هسته ای قرار دارد و این مقوله ( به ادعای او) می تواند به آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌ای و متحدان ما آسیب وارد کند، در صورتی که رئیس‌جمهور بایدن به تلاش خود برای دور زدن کنگره جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد، با چالش جدی روبرو خواهد شد.

سناتور ریش نیز اعلام کرد: «از آنجایی که دولت بایدن در ازای وعده‌های مشکوک به سود غیرقابل‌توجه دیگری برای ایران فکر می‌کند، بسیار مهم است که کنگره در باب کاهش تحریم‌ها صدای خود را داشته باشد.»او مدعی شد: ایران از حمله روسیه به اوکراین حمایت می کند و به حملات به سربازان و دیپلمات های آمریکایی ادامه می دهد.( ادعایی که ایران آن را رد شده است).

این طرح ابتکاری برای اولین بار آوریل 2021 ارائه شد، زمانی که دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران بود؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد. گزارش های اخیر درباره مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن با میانجیگری عمان نگرانی هایی را برانگیخته است.