به گزارش اکو‌ایران، جمهوری خواهان به کنگره در باب هرگونه توافقی با ایران که موجب کاهش تحریم‌ها بدون تایید کنگره شود، هشدار دادند آن هم در شرایطی که نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات برای مهار برنامه هسته ای ایران به چشم می خورد.

نبرد کنگره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

 به ادعای نشریه هیل، در شرایطی که دستیاران ارشد جو بایدن در باب پیشرفت برنامه هسته ای ایران سکوت کردند، گزارش ها در باب این که مقام های ایالات متحده و ایران به دنبال کاهش تنش‌ها به عنوان بخشی از توافق غیررسمی هستند، جمهوری خواهان را خشمگین کرده است. مایکل مک کانل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری نوشت: من از دولت بایدن می خواهم تا به خاطر داشته باشد که قوانین ایالات متحده مستلزم آن است که هرگونه توافق، ترتیبات یا تفاهم با ایران باید در اختیار کنگره قرار بگیرد.

 ناظران می گویند توسل به اهرم های دیپلماسی در ارتباط با ایران یکی از موضوعاتی است دو حزب را شعله ور کرده است؛ بالاخص آن که اعضای کنگره تحت تاثیر جدی ترین مسائل سیاست خارجی ایالات متحده چون حمایت از اسرائیل، عقب راندن روسیه در جنگ در اوکراین و مقابله با جاه طلبی های چین برای نفوذ جهانی قرار دارند. طبیعتا توسل به دیپلماسی با ایران زمینه ساز نبردی خواهد بود که جمهوری خواهان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 خوشحال می کند.

رویارویی کنگره با دولت بایدن

جمهوری خواهانی که خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران در می 2015 را جشن گرفتند، مدت ها است استدلال می کنند که توسل به اهرم های دیپلماسی در ایران باید تحت قانون مرتبط با بازنگری توافق هسته ای ایران در سال 2015 باشد. مک‌کانل نوشت: قانون «اینارا» با حمایت قدرتمند دو حزب برای اطمینان از نظارت کنگره بر سیاست های ایالات متحده در ارتباط با برنامه هسته ای ایران تصویب شد. این تعریف روشن می کند که هرگونه توافق با تفاهم با ایران حتی به شکل غیر رسمی مستلزم آن است که مفادش در اختیار کنگره قرار بگیرد.

متحدان بایدن در باب استدلال های مرتبط با قانون اینارا تردید دارند اما جمهوری خواهان تندرو و محافظه کار مواضع خود را مطرح می کنند. در همین راستا سناتور دب فیشر، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا با انتشار پیامی در توئیترش نوشت که هرگونه توافق پشت در با ایران، تلاشی برای دور زدن نظارت کنگره است. سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز با انتشار پیامی در توئیترش مدعی شد وظیفه بایدن برای رسیدگی به گزارش نادرست مرتبط با رایزنی ها در باب نزدیکی به ایران مدت ها است که به تاخیر افتاده است.

گوردون چانگ، یکی از اعضای اندیشکده محافظه کار گیت استون که براساس گزارش ها به کمپین انتخاباتی ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا که حالا برای کارزار ریاست جمهوری آماده می شود، مشاوره می دهد به شدت بایدن را به واسطه رایزنی با ایران به چالش کشید و مدعی شد که چنین فعلی صرفا چین را جسورتر می کند. او در ادامه مدعی شد که دولت بایدن با امضای توافق جدید قرار است میلیاردها دلار در اختیار ایران قرار دهد. آن هم در شرایطی که ( به ادعای این کارشناس تندرو) ایران با حمایت چین، خیلج فارس و شمال افریقا را بی ثبات می کند.

هشدار جمهوری خواهان در حالی رسانه ای می شود که گزارش هایی مبنی بر این که دولت بایدن در آستانه یک توافق غیر رسمی با تهران قرار دارد که هدف آن مهار برنامه هسته ای ایران است.براساس گزارش ها غیر رسمی یکی از مفاد این توافق محدود کردن غنی سازی ایران به میزان 60 درصد است. نیویورک تایمز به نقل از مقام های ایرانی مدعی شد که تهران همچنین قرار است حملات متحدانش علیه پیمانکاران آمریکایی فعال در سوریه و عراق را متوقف کرده و همکاری با بازرسان بین المللی هسته ای را گسترش دهد.در مقابل ایالات متحده و متحدانش اجرای سخت تحریم ها را متوقف کنند و به ایران اجازه دهند تا اندازه به لحاظ اقتصادی دامنه فعالیت هایش را گسترش دهد.

مفاد توافقی که هنوز رسمی نشده است

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد گزارش ها مبنی بر توافق آمریکا با ایران در باب برنامه هسته ای اش تایید کرد که ایالات متحده به عراق اجازه داده است تا 2.76 میلیارد دلار از پرداخت های معوقه گاز و برق را به ایران منتقل کرده و معافیت هایی را برای تحریم های اعمال شده علیه ایران تعریف کند. میلر روز سه شنبه گفت ما معامله ای را تایید کردیم، مطابق با تراکنش های قبلی که تایید شده اند تا به ایران امکان دسترسی به وجوه در حساب های عراق برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملاتی که ذیل تحریم ها قرار ندارند، داده شود.

 براساس گزارش ها از دیگر مزایایی که در اختیار ایران قرار گرفته جلوگیری از توقیف نفتکش های ایران است. یکی از اولویت های کلیدی ایالات متحده در ازای امتیازهای اعطا شده آزادی آمریکایی های زندانی است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه تایید کرد که آمریکا و ایران مذاکرات غیر مستقیم در باب تبالدل زندانی ها انجام داده اند.

هشدارها به بایدن در باب توافق با ایران

در چنین شرایطی ادعاهای بنیامین نتانیاهو مبنی بر حق اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ایران بدون لحاظ کردن توافق های کوچک‌تر، سیگنال دیگری است که نشان می دهد تهران و واشنگتن در حال دستیابی به اجماع نظر هستند.حامیان منع اشاعه مدعی اند که جنگ جمهوری خواهان و دموکرات ها در باب راهبرد مقابله با رفتار ایران، تلاش ها برای کاهش خطر دسترسی به سلاح هسته ای را تضعیف کرده و موجب خواهد شد تا تردیدها در باب آمریکا به عنوان دلال قابل اعتماد کاهش یابد.( این ادعا در حالی است که ایران بارها تاکید کرده که خواهان دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نیست) این گروه در ادامه ادعای خود اعلام کردند که جمهوری خواهان و دموکرات ها باید این حقیقت را درک کنند که به نفع ایالات متحده و جامعه بین المللی است که به ایران بگویند خطوط خاصی وجود دارد که ایران با پیشبرد برناامه هسته ای اش از آن عبور می کند.