به گزارش اکوایران، اوکراین روسیه را به تخریب سد بزرگی در نزدیکی خرسون متهم و نسبت به وقوع سیل گسترده هشدار داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوکراین نیروهای روسیه را متهم کرد که یک سد بزرگ و نیروگاه برق آبی را در بخشی از جنوب اوکراین که روسیه کنترل می‌کند، منفجر کرده‌اند، که باعث فوران آب از این تاسیسات درهم‌شکسته‌ شده و خطر سیل عظیمی را ایجاد کرده است. مقامات اوکراین به صدها هزار نفر از ساکنان پایین رودخانه دستور تخلیه دادند.

در مقابل مقامات روسی پاسخ دادند که سد کاخوفکا در اثر حملات نظامی اوکراین در منطقه مورد مناقشه آسیب دیده است.

مقامات اوکراینی قبلاً هشدار داده بودند که تخریب سد کاخوفکا می تواند 18 میلیون متر مکعب آب را رها کند و خرسون و ده‌ها منطقه دیگر در پایین‌دست رودخانه را که در آن صدها هزار نفر زندگی می کنند درگیر سیل کند و همچنین تهدیدی برای نیروگاه هسته‌ای اشغال شده زاپروشیا باشد. 

به گفته کارگروه پیامدهای زیست محیطی جنگ اوکراین، فروریختن کامل سد بخش زیادی از کرانه چپ را از بین می‌برد و افت شدید مخزن می‌تواند نیروگاه هسته‌ای را از خنک‌سازی حیاتی محروم کند. 

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای رسیدگی به این بحران یک نشست اضطراری برگزار کرده است.

وزارت کشور اوکراین در تلگرام نوشت که سد کاخوفکا منفجر شده است و از ساکنان 10 روستا در ساحل راست رودخانه و بخش‌هایی از شهر خرسون در پایین‌دست رودخانه خواست تا وسایل ضروری و حیوانات خانگی را جمع‌آوری کنند، وسایل برقی را خاموش کنند و ضمن احتیاط در برابر اطلاعات نادرست احتمالی، منطقه را ترک کنند. 

ولادیمیر لئونتیف، شهردار نوا کاخوفکا، گفت که حملات متعدد به نیروگاه برق آبی کاخوفکا باعث از بین رفتن دریچه‌های آن شد و «آب مخزن کاخوفکا به‌طور غیرقابل کنترلی به پایین دست جاری شد».

اوکراین پنج سد از شش سد در امتداد رودخانه دنیپرو را کنترل می‌کند که از مرز شمالی آن با بلاروس تا دریای سیاه کشیده شده و برای تامین آب آشامیدنی و برق کل کشور حیاتی است.

فیلمی از دوربین نظارتی مشرف به سد که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، ظاهراً انفجار و شکستن سد را نشان می داد.

الکساندر پروکودین، رئیس اداره نظامی منطقه ای خرسون، در ویدئویی که اندکی قبل از ساعت 7 صبح در تلگرام منتشر شد، گفت: «ارتش روسیه یک اقدام تروریستی دیگر را مرتکب شده است» و هشدار داد که آب ظرف پنج ساعت به «سطح بحرانی» خواهد رسید. 

اوکراین و روسیه قبلاً یکدیگر را به هدف قرار دادن سد با حملات متعدد متهم کرده بودند و زلنسکی در اکتبر گذشته پیش‌بینی کرد که روسیه این سد را برای ایجاد سیل تخریب خواهد کرد.

مقامات، کارشناسان و ساکنان منطقه ماه‌هاست نگرانی خود را در مورد جریان آب از طریق سد کاخوفکا و بیش از آن ابراز کرده اند.

در ماه فوریه، سطح آب به حدی پایین بود که بسیاری از ذوب شدن نیروگاه هسته‌ای زاپروشیا، که سیستم‌های خنک‌کننده آن با آب  مخزن این سد تامین می‌شود، ترسیدند.در اواسط ماه مه، پس از باران های شدید و ذوب برف، سطح آب از حد نرمال فراتر رفت و روستاهای مجاور را درگیر سیل کرد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که آب از روی دریچه‌های آسیب دیده عبور می کند.

اوکراین پنج سد از شش سد را در امتداد رودخانه دنیپرو کنترل می‌کند که از مرز شمالی آن با بلاروس تا دریای سیاه کشیده شده و برای تامین آب آشامیدنی و برق کل کشور حیاتی است. سد کاخوفکا -دورترین سد در پایین دست - توسط نیروهای روسی کنترل می شود.