به گزارش اکوایران، یک مقام نظامی آمریکایی به پایگاه بریکینگ دیفنس گفت که سخن یکی از فرماندهان ایران مبنی بر تشکیل اتحاد دریایی با عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج‌فارس، حرفی غیرمنطقی است.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ایالات متحده ادعا کرد: «اینکه ایران، بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی منطقه می‌خواهد یک اتحاد دریایی برای حفاظت از آب‌هایی که خودش آن‌ها را تهدید می‌کند، تشکیل دهد، غیرعقلانی است. تنها در دو سال گذشته، ایران به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله کرده یا آن‌ها را توقیف کرده است». هاوکینز افزود: «ما با شرکای خود در حال تقویت دفاع از اطراف تنگه هرمز هستیم».

رسانه‌های وابسته به دولت ایران گزارش دادند که شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته است که ایران و عربستان سعودی و همچنین سه کشور دیگر حوزه خلیج‌فارس، یعنی امارات متحده عربی، قطر و بحرین قصد دارند یک ائتلاف دریایی تشکیل دهند که شامل عراق، هند و پاکستان نیز می‌شود. اگرچه ایرانی جزئیات بیشتری ارائه نداد، اما گفت که کشورهای منطقه متوجه شده‌اند که تنها همکاری امنیت منطقه را تأمین می‌کند.

اظهار شک و تردید ناوگان پنجم آمریکا نه تنها از بابت گرم‌شدن روابط ایران و عربستان سعودی در حد ایجاد یک اتحاد نظامی است، بلکه به خاطر این است که هند و پاکستان که دشمنان دیرینه یکدیگر هستند نیز در آب‌های آزاد همکاری نزدیکی خواهند داشت. وزارت خارجه کشورهایی که به آن‌ها اشاره شده است، علناً به ادعای ایران پاسخی نداده‌اند.

در ماه فوریه، ایالات متحده و شورای همکاری خلیج‌فارس که شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین می‌شود، در بیانیه‌ای مشترک و با تکرار ادعای نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، آن را محکوم کردند.

خبر اتحاد دریایی ایران چند روز پس از اعلام وزارت خارجه امارات مبنی بر خروج این کشور از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا منتشر شد.