به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به وال استریت ژورنال گفت: «ما قویاً معتقدیم که موفق خواهیم شد.»

او گفت: «نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد. صادقانه بگویم، این حمله می‌تواند راه‌های مختلف و کاملاً متفاوتی را طی کند. اما ما این کار را انجام می‌دهیم و آماده هستیم.»

بنا بر گزارش رویترز، کی‌یف امیدوار است که حمله متقابل برای بازپس‌گیری قلمروی اشغال شده، پویایی این جنگ 15 ماهه را تغییر دهد.

زلنسکی ماه گذشته گفته بود که اوکراین قبل از شروع حمله متقابل باید منتظر باشد تا خودروهای زرهی بیشتری از غرب برسند. او طی هفته‌های اخیر درگیر تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ حمایت غرب بوده و به دنبال کمک نظامی و تسلیحات بیشتر است که برای موفقیت اوکراین در برنامه‌هایش کلیدی هستند.

روسیه کنترل بخش‌هایی از خاک اوکراین را در شرق، جنوب و جنوب شرقی در اختیار دارد.

یک دوره طولانی هوای خشک در برخی از بخش‌های اوکراین، پیش‌بینی‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن حمله متقابل را تقویت کرده است. در چند هفته گذشته اوکراین حملات خود را به انبارهای مهمات و مسیرهای لجستیکی روسیه افزایش داده است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید که تا زمانی که کی‌یف دست بالا را در درگیری به دست نیاورد، ایالات متحده از مذاکرات صلح برای جنگ اوکراین حمایت نخواهد کرد؛ احتمالاً پس از ضد حمله‌ای که اوکراین وعده آن را می‌دهد.

بلینکن گفت که توجه به درخواست‌های روسیه و دیگران، از جمله چین، برای آتش‌بس و مذاکره برای پایان دادن به جنگ، در حال حاضر منجر به یک «صلح ظاهری» می‌شود که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تضمین نمی‌کند و امنیت اروپا را نیز تقویت نمی‌کند.