به گزارش اکوایران، بعد از آنکه وزیر دفاع آمریکا در در نشست شانگری-لا در سنگاپور گفت که واشنگتن عمیقاً از عدم تمایل چین به تلاش برای مدیریت بحران نگران است و سپس تاکید کرد که گفت‌وگو راه کلیدی برای جلوگیری از درگیری است، مقامات نظامی چین از این سخنرانی لوید آستین انتقاد کردند.

به نوشته الجزیره، آستین در سخنرانی خود در بزرگترین نشست امنیتی آسیا در روز شنبه گفت که خطوط باز ارتباطی بین رهبران دفاعی و نظامی آمریکا و چین برای جلوگیری از درگیری و تقویت ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه ضروری است.

آستین گفت: «من عمیقاً نگران هستم که جمهوری خلق چین تمایلی به تعامل جدی‌تر بر پایه مکانیسم‌های بهتر برای مدیریت بحران بین دو ارتش نداشته است.»

او گفت: «هرچه ما بیشتر صحبت کنیم، می‌توانیم از سوءتفاهم‌ها و محاسبات اشتباهی که می‌تواند منجر به بحران یا درگیری شود، جلوگیری کنیم.»

وزیر دفاع ایالات متحده به طور خاص به هواپیماهای چینی اشاره کرد که علیه «هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش که به طور قانونی در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، تعقیب و گریزهای خطرناک» انجام می‌دهند.

np_file_164267

او در مجموعه‌ای از توئیت‌هایی که خلاصه‌ای از سخنرانی او در اجلاس بود، نوشت: «ما با رفتارهای عملیاتی خطرناک در دریا یا حریم هوایی بین‌المللی عقب نخواهیم کشید.»

وی در توئیتی دیگر نوشت: «خطوط باز ارتباط با جمهوری خلق چین - بویژه بین رهبران دفاعی و نظامی ما - ضروری است.»

او همچنین گفت: «برای رهبران دفاعیِ مسئول، زمان مناسب برای گفت‌وگو "هر زمانی" است. زمان مناسب برای گفت‌وگو همیشه است. زمان مناسب برای گفت‌وگو، اکنون است.»

آستین افزود: «گفت‌وگو یک نوع جایزه نیست؛ یک ضرورت است.»

هیأت چینی به سرعت به سخنرانی آستین پاسخ داد و سرهنگ ارشد «تان هفی» - سخنگوی وزارت دفاع چین - گفت که رئیس پنتاگون در اظهارات خود «چندین اتهام نادرست» مطرح کرد.

یکی دیگر از اعضای هیأت چینی، سرهنگ ارشد «ژائو شیائوژو» گفت که واشنگتن نباید به چین بگوید چه کاری را انجام دهد.

وی به خبرنگاران گفت: «کاری که ما در ارتش چین انجام می‌دهیم بر اساس حفظ منافع اصلی امنیت چین است که برای ما اساسی است.»

به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، ژنرال «جینگ جیانفنگ» نیز به طور خاص به ارجاعات آستین به تایوان واکنش نشان داد.

به گزارش SCMP، جینگ در حاشیه این اجلاس گفت: «نظرات ایالات متحده در مورد تایوان حقایق را نادیده می‌گیرد، واقعیت را تحریف می‌کند و کاملا اشتباه است.»

جینگ گفت: «نکته اول این است که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی مقدس و جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.»

این روزنامه چینی نوشت: «جینگ آمریکا را متهم کرد که با تقویت روابط بین مقامات ایالات متحده و تایوانی، چشم‌پوشی از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان و فروش بیشتر و بیشتر سلاح‌های توانمندتر به تایوان، اصل "چین واحد" را تهی کرده است.»

به نوشته SCMP، جینگ گفت: «ارتش آزادی‌بخش چین کاملاً آماده دفاع قاطعانه از حاکمیت، اتحاد مجدد و تمامیت ارضی چین در هر زمان است.»

روابط بین پکن و واشنگتن در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد و چین و ایالات متحده به شدت بر سر همه‌چیز، از حاکمیت تایوان گرفته تا اختلافات در دریای چین جنوبی، اختلاف نظر دارند.

آستین همچنین در سخنرانی خود به تهاجم روسیه به اوکراین اشاره کرد و گفت: «این نمونه‌ای از این مساله است که اگر کشورهای بزرگ بتوانند بدون مجازات به همسایگان صلح‌آمیز خود حمله کنند، جهان ما چقدر خطرناک می‌شود.»

وی گفت که ایالات متحده «عمیقا متعهد» به حفظ وضعیت موجود در تایوان است و با تغییرات یکجانبه از هر طرف مخالف است.

آستین افزود: «درگیری نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر. بازدارندگی امروز قوی است و وظیفه ماست که آن را حفظ کنیم.»