به گزارش اکو ایران، ابراهیم رئیسی در سفر خود به اندونزی برای یافتن جایگزینی برای دلار در تجارت بین المللی خود به نتایج مهم و مثبتی دست یافته است. آنها در تفاهمنامه تجارت ترجیحی، استفاده از ریال و روپیه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به نوشته المانیتور ، ایران برای دور زدن تحریم ها به افزایش و حفظ معاملات خود با کشورهای اسلامی ادامه خواهد داد.

حذف دلار، راه‌حل دولت رئیسی برای اقتصاد خارجی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه در سفر به این کشور مسلمان جنوب شرق آسیا، گفت که تهران و جاکارتا تصمیم گرفته‌اند استفاده از دلار را در تجارت دوجانبه خود متوقف کنند.

رئیسی که در کنار همتای اندونزیایی خود جوکو ویدودو در یک برنامه تلویزیونی در جاکارتا ایستاده بود، اعلام کرد که اکنون دو کشور توافق کرده‌اند که از پول ملی ایران (ریال) و روپیه اندونزی را برای جایگزینی دلار آمریکا در روابط اقتصادی خود استفاده کنند.

تحت سال‌ها تحریم‌های طاقت‌فرسا از سوی ایالات متحده و محدودیت‌های بانکی بین‌المللی، روابط اقتصادی خارجی جمهوری اسلامی به طرز چشمگیری کاهش یافته است. پرداخت های عقب مانده کره جنوبی و عراق به تهران که با دلار آمریکا بوده است، همچنان غیر ممکن و مسدود است. همچنین ایران به دلیل تحریم ها در بسیاری از موارد مجبور به پذیرش کالا از کشورهای دیگر شده است. ایران با توجه به کاهش ذخایر ارز خارجی خود و کاهش شدید ارزش پول ملی‌اش، تلاش کرده تا دلار را در تجارت خارجی خود با کشورهایی از جمله با چین، روسیه و هند حذف کند.

وزیر اقتصاد در اوایل این ماه از نتایج دلارزدایی گفته و مدعی شد که حضور ارز آمریکایی در تجارت بین‌المللی تهران به 10 درصد کاهش یافته است.

تجارت ترجیحی، راه حل جاکارتا و تهران

رئیسی همچنین اعلام کرد که ایران و اندونزی قصد دارند تجارت سالانه خود را به 20 میلیارد دلار برسانند. با این همه، به نظر می‌رسد این رقم در مقایسه با سال 2022 که حجم آن به یک میلیارد دلار رسیده بود، بسیار بلندپروازانه است. از این میزان، بیش از 84 درصد صادرات نفت و فولاد ایران،حدود 12 درصد آن موتورسیکلت ها و محصولات خودرویی ساخت اندونزی را تشکیل می دهد که توسط تهران وارد می‌شود. این رقم در سال گذشته همچنان به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسیده است.

رئیس جمهور اندونزی ضمن ابراز امیدواری به افزایش توافق ترجیحی "تجارت" بین دو کشور کرد، افزود : با ابراهیم رئیسی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایفای نقش در ساختن پایتخت جدید اندونزی، نوسانتارا، گفتگو کرده است.

در جریان سفر رئیسی، تهران و جاکارتا 12 تفاهمنامه امضا کردند که یکی از آنها بر تجارت ترجیحی تمرکز دارد و دیگری به سهولت سفر برای دو کشور اشاره دارد.

رئیسی در این نشست خبری گفت: تحریم ها و تهدیدها نتوانسته سد راه ایران شوند. او با اشاره به اینکه تهران روابط با کشورهای اسلامی را در اولویت قرار داده است، به مشترکات با اندونزی از جمله تعهد مشترک به حمایت از حقوق فلسطینیان تا آزادی قدس شریف اشاره کرد.

ساعاتی پس از پخش خبر، رسانه های خبری ایران ویدئوهایی از رئیسی در مرکز فرهنگی اسلامی جاکارتا، بنیاد پیشرو شیعیان در این کشور با اکثریت سنی، منتشر کردند. این مرکز عمدتاً توسط فارغ التحصیلان حوزه علمیه قم، پایگاه روحانیت و عقیدتی ایران با بودجه دولتی و با مأموریت انتشار اسلام شیعی در سراسر جهان اداره می شود.