به گزارش اکوایران، آذربایجان روز یک‌شنبه اعلام کرد در پی حادثه تیراندازی د رسفارت این کشور در تهران، سفارت‌خانه خود را تخلیه می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دو روز پس از آن که حمله یک فرد مسلح که باکو آن را «اقدام تروریستی» نامیده و یک مامور امنیتی به ضرب گلوله کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روز یک‌شنبه سفارت خود را تخلیه و کارکنان سفارت و اعضای خانواده‌هایشان را از ایران خارج خواهد کرد.

پلیس تهران اعلام کرده که فرد مهاجم را دستگیر کرده است. مقامات ایران هم حادثه روز جمعه را محکوم کرده‌اند، اما گفته‌اند که  د فرد مسلح انگیزه شخصی و نه سیاسی داشته است. این حادثه در بحبوحه افزایش تنش بین کشورهای همسایه  و تصمیم آذربایجان در این ماه برای تعیین اولین سفیر خود در اسرائیل رخ داد.

پس از این حمله، وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد که سفیر ایران در باکو را احضار کرده و ضمن درخواست اجرای عدالت در این باره، کارکنان سفارت را از تهران خارج خواهد کرد. این بیانیه جزئیات بیش‌تری از جمله این‌که آیا سفارت به کار خود ادامه خواهد داد یا خیر، اعلام نکرد. پیش از این، این وزارت ادعا کرده بود که حادثه تیراندازی در نتیجه عدم توجه تهران به درخواست‌های خود برای تامین امنیت بهتر بوده است.

به نوشته رویترز، تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که مهاجم به زور وارد ساختمان سفارت می‌شود و پیش از این‌که کارمند سوم سفارت او را فراری دهد به دو مرد تیراندازی می‌کند. بعدا، مردی با موهای خاکستری که به عنوان مهاجم شناسایی شده بود در تلویزیون ایران نشان داده شد که می‌گفت برای آزادی همسر آذری خود که به اعتقاد او در سفارت نگهداری می شد، اقدام کرده است. اما دختر این مرد گفت که مادرش در آذربایجان است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم خواستار «بررسی همه‌جانبه» این حادثه شد و در تماس با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به این کشور و خانواده کشته شده تسلیت گفت.