به گزارش اکو ایران، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پیش از دیدار با جو بایدن در واشنگتن دی سی، به ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و کانادا سفر داشت؛ سفری که تا حدودی با هدف ایجاد روابط امنیتی است که می تواند به این کشور درمقابله با چین و تهدیدهای کره شمالی و روسیه کمک کند.

دیدار بایدن و کیشیدا با محوریت طرح دفاعی توکیو

جو بایدن با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار خواهد کرد، بالاخص آن که ایالات متحده و ژاپن همکاری های امنیتی شان را برای مقابله با افزایش نظامی گری های چین افزایش داده اند. به نوشته وال استریت ژورنال، مقام های آمریکایی گفتند که دیدار میان دو رهبر در واشنگتن توسط لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و همتایان ژاپنی شان پیگیری خواهد شد. این در حالی است که دو کشور برنامه هایشان را برای حراست از ماهواره های ژاپنی، سلاح های توکیو که مجهز به موشک های دوربرد است و ارتقای شرایط نیروهای تفنگدار آمریکایی اعلام کردند.

 اولویت کیشیدا طرحی دفاعی است که ماه دسامبر جزئیاتش را منتشر کرد؛ طرحی که بر مبنای آن هزینه ها افزایش یافته و خرید تسلیحات آمریکایی چون موشک های تاماهاوک در اولویت قرار دارد.به گفته کیشیدا این طرح نشان می دهد که ژاپن برای ایفای نقش محوری اش در دفاع از خود و پر کردن حفره ها، آنچه در ارتش این کشور ناکافی مانده را جبران کرده و در این زمینه گام بر می دارد.

هراس از استدلال حامیان ترامپ

نخست وزیری ژاپن امیدوار است استدلال های حامیان ترامپ مبنی بر کاهش حمایت آمریکا از متحدان آسیایی اش شنیده نشود. فعلا جان کربی، هماهنگ‌ کننده روابط کاربردی شورای امنیت ملی کاخ سفید از طرح دفاعی ژاپن استقبال کرده و در این باره گفت که ژاپن ثابت کرده که متحدی ثابت قدم است و آماده می باشد تا نقش خود را برای پیشبرد منافع و ارزش های امنیت ملی مشترک ایفا کند.

به گفته مقام های آمریکایی رهبران آمریکا و ژاپن همچنین قرار است در باب مسائل اقتصادی نیز رایزنی کنند از جمله در باب چارچوب همکاری اقتصادی هند و اقیانوسیه وپلتفرمی اقتصادی برای مقابله با نفوذ چین در منطقه.در شرایطی که روابط اقتصادی میان ژاپن و آمریکا خوب است، کیشیدا در باب یارانه هایی که اخیرا درباره خودروهای الکترونیکی توسط ایالات متحده تصویب شده، نگرانی هایی دارد. متحدان آسیایی آمریکا از جمله توکیو از این طرح تحت عنوان حمایت ناعادلانه از کالاهای ساخت آمریکا یاد می کنند.

خیز امنیتی توکیو در برابرتحرکات نظامی چین

 ماه ژوئن، نوبو کیشی، وزیردفاع ژاپن گفته بود که کشورش در محاصره کشورهای مجهز به سلاح هسته ای قرار دارد؛ بازیگرانی که به هنجارها و اصول بین الملل پایبند نیستند.مهم ترین بازیگری که برای ژاپن به تهدید تبدیل شده، چین است؛ کشوری که حمله احتمالی اش به تایوان یا جزایر نزدیک به ژاپن می تواند نگرانی های جدی امنیتی را به دنبال داشته باشد.

 فعالیت های نظامی چین در اطراف دریای چین شرقی از جمله مانورهای مشترک هوایی و دریایی اش با روسیه رو به افزایش و چنین تحرکاتی توکیو را به کنش واداشته تا بتواند حمایت های بین المللی را از آن خود کند.

چراغ سبز آمریکا به ژاپن

آنگونه که رویترز نوشته، در هفت دهه گذشته، ژاپن پس از شکست در جنگ جهانی دوم، نظامی گری و فعالیت های میلیتاریستی اش را رها کرده و برای حمایت های نظامی به ایالات متحده متکی بود. بدین معنا که آمریکا در ازای تعهدش برای دفاع از این کشور، پایگاه هایی را در شرق آسیا در اختیار گرفت و بدین طریق حضور نظامی اش در این منطقه را افزایش داد.ژاپن میزبان 54 هزار سرباز آمریکایی، صدها هواپیمای نظامی و ده ها کشتی جنگی است که فعالیتشان توسط ناوهواپیمابر مستقر در واشنگتن رصد می شود.

اما همزمان با افزایش قدرت و توان نظامی چین در کنار اقتصاد این بازیگر، موازنه قدرت منطقه ای به نفع پکن تغییر کرده است. هزینه های دفاعی چین دو دهه پیش از توکیو پیشی گرفت و اکنون بیش از چهار برابر بیشتر شده است.با تشویق ها و حمایت های ایالات متحده، ژاپن ماه دسامیر در اقدامی بی سابقه و با چراغ سبز ایالات متحده زمینه را برای گسترش تجهیزات نظامی اش از جنگ جهانی دوم به بعد، هموار کرد. بدین معنا که ایم کشور متعهد به دو برابر کردن هزینه های دفاعی به 2 درصد تولید ناخالص ملی اش در پنج سال شد.

کیشیدا دست به دامان متحدان واشنگتن شد

این تعهد دربردارنده هزینه هایی است که صرف موشک هایی با برد بیش از هزار کیلومتر(621 مایل) می شود، موشک هایی که می توانند به اهدافی در چین حمله کنند. با این حال، انتظار می رود که پکن به گسترش قابلیت های نظامی اش ادامه دهد و احتمالا سلاح های پیچیده تری را در اختیار بگیرد. به همین دلیل، ژاپن بار دیگر با حمایت های واشنگتن به دنبال متحدان و شرکای امنیتی تازه ای برای به دست آوردن حمایت های نظامی و دیپلماتیک از آنها است. در حال حاضر این تلاش ها بر کشورهایی متمرکز شده که متحدان قدرتمند ایالات متحده هستند، بازیگرانی چون استرالیا، بریتانیا و فرانسه.

توکیو همچنین به دنبال داشتن روابط امنیتی نزدیک با با هند است که از سال 2004 به شکلی منظم با ژاپن، ایالات متحده و استرالیا برای گفتگو درباره دیپلماسی منطقه ای به عنوان یکی از اعضای گروه کواد دیدار کرده است.

همکاری نظامی بی سابقه ژاپن و بریتانیا

کیشیدا 11 ژانویه در لندن و در جریان سفرش به کشورهای گروه هفت، با ریشی سوناک همتای بریتانیایی اش توافقنامه دفاعی متقابلی را امضا کرد؛ توافقنامه ای که انجام مانورهای نظامی را برای دو کشور در قلمروی یکدیگر آسان تر می کند. ژاپن امسال ریاست گروه هفت را عهده دار بود و ماه می میزبان رهبرانش در هیروشیما خواهد بود.

از آنجایی که بریتانیا بیش از هر زمان دیگر به سوی آسیا متمایل می شود طبیعتا روابط دفاعی نزدیک تری را نیز با متحدانش تعریف خواهد کرد.این کشور در سال 2021، ناو هواپیمابر جدید موسوم به HMS Queen Elizabeth را در اختیار ژاپن قرار داد و اعلام کرد که دو ناو جنگی را به طور دائم در آب های آسیا مستقر خواهد کرد. ماه دسامبر، ژاپن اعلام کرد که با بریتانیا و ایتالیا جت جنگده جدید می سازد؛ این اولین پروژه دفاعی بزرگ بین المللی اش با کشورهایی غیر از ایالات متحده پس از پایان جنگ جهانی دوم است.از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روابط گاها پر چالش ژاپن با همسایه اش کره جنوبی رو به بهبود است و امکان همکاری نظامی نزدیک تر میان دو متحد ایالات متحده هموار شده است.