به گزارش اکوایران، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی نسبت به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام واکنش نشان داد.

اقدامی موثر در برابر سوءاستفاده سیاسی آژانس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با همتای عمانی‌اش در کنفرانس خبری مشترک، با تاکید براین که سه کشور اروپایی و آمریکا  با اقدام اخیر خود در شورای حکام  از آژانس بین المللی انرژی اتمی سوء استفاده سیاسی کردند متذکر شد تهران اقدام متقابل و موثر انجام می دهد.

امیرعبداللهیان در این نشست مطبوعاتی گفت: «در اواخر هفته گذشته شاهد اقدام غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم. در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند اما یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع قطعنامه ضدایرانی پیشنهاد شده از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی را به تصویب رساند.

سنگ‌اندازی بر سر راه برجام

در همین شرایط، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه بریتانیا مدعی شده که تهدید برنامه هسته‌ای ایران، «پیشرفته‌تر از هر زمانی شده است». کلورلی ضمن تکرار ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق ارائه پهپاد به روسیه، مدعی شد که تسلیحاتی را که ایران در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهد، امنیت غرب آسیا و فراتر از آن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

رابرت مالی نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران هم در پی قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «پایبندی ایران به ان پی تی ضروری است». مالی در توئیتر نوشت: «اجرای تعهدات پادمانی ذیل معاهده ان ‌پی ‌تی توسط ایران، امری ضروری و فوری بوده که به تعویق نیز افتاده است».

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در واکنش به قطعنامه شورای حکام گفت کشورهای غربی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد مشکل در ادامه مذاکرات بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کنند. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ افزود: «اینکه چرا نیاز به ایجاد مشکل برای مذاکرات وین و بازگرداندن توافق هسته‌ای وجود داشت مشخص نیست، اگرچه امروز به نظر می‌رسد دلایل آن واضح‌تر شده است. زیرا پنتاگون اعلام کرد در شرایط کنونی توافق‌ در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام، بی مناسبت است». او متذکر شد قرار است دور دیگری از رایزنی‌ها بین کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی تا پایان ماه جاری در تهران صورت گیرد.