معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت از زمان بندی افزایش قیمت خودرو در میدا رونمایی کرد.

منوچهر منطقی گفت تحلیل قیمت های جدید شرکت های خودروساز تا اواخر فروردین ماه سال آینده به طول می انجامد و بعد از آن شاهد اعلام قیمت های جدید خودرو خواهیم بود.

این معاون وزیر صمت دامنه افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را 30 درصد تا 70 درصد عنوان کرد. پیش تر نیز مازیار بیگلو عضو هیات رییسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خبر از رشد 30 درصد تا 80 درصدی قیمت های کارخانه ای خودرو داده بود.

بنابراین باید کف رشد قیمت خودرو در مبدا را 30 درصد دانست و یک اختلاف 10 درصدی را در سقف قیمت کارخانه محصولات تولیدی خودروساز شاهد هستیم.

منطقی معتقد است وزارت صمت با اجرای طرح فروش یکپارچه و دیگر برنامه‌ها، به‌تدریج در حال کاهش تقاضای غیرواقعی خودرو است.

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای حذف تقاضای غیر واقعی برای خودرو می گوید با عرضه 400 هزار دستگاهی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو سفته بازی در بازار خودرو به شدت کاهش خواهد یافت و تنها شاهد حضور تقاضای واقعی برای خودرو در بازار خواهیم بود.

مسیر رشد قیمت خودرو در مبدا

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو گفت با توجه به وضعیت حاضر خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت خودرو دارایی بازار انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت گذاری آن ورود می‌کند.

منطقی ادامه داد شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است) دریافت و مصوب می‌کند.

این معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر افزایش در قیمت خودروها داشته باشیم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت های تولیدکننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت سنجی می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت صمت افزایش پیدا نکردن قیمت خودرو از آذرماه سال 1400 و همچنین رشد نرخ تورم را در افزایش 30 درصد تا 70 درصدی قیمت خودروها در سال 1402 موثر دانست.