به گزارش اکوایران، شرکت داروسازی مُدِرنا اعلام کرده به دنبال موفقیت‌آمیز بودن فاز 1 و 2 آزمایشات بالینی مربوط به واکسن ترکیبیِ جدید این شرکت آمریکایی که آنفلوآنزا و کووید-19 را همزمان هدف قرار می‌دهد، فاز 3 آزمایش این واکسن به زودی آغاز خواهد شد.

به نوشته نیو اطلس، مدیر اجرایی مدرنا اعلام کرده:‌ «با نتایج مثبت امروز از واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کرونا، ما به سوی فاز 3 آزمایشات بالینی حرکت می‌کنیم. واکسن‌های ترکیبی فرصت مهمی برای بهبود تجربه مصرف‌کننده و تأمین‌کننده فراهم می‌کند، انطباق بیشتری با توصیه‌های بهداشت عمومی دارد و ارزش بیشتری به خدمات بهداشتی و درمانی می‌بخشد.»

ایمنی این واکسن موسوم به «ام آر ان ای-1083» (mRNA-1083) نسبت به سایر واکسن‌های موجود در بازار مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها، ایمنی واکسن یادشده نسبت به واکسن استاندارد آنفلوآنزا برای سنین 50 تا 64 سال و واکسن تقویت‌شده آنفلوآنزا برای سنین 65 تا 79 سال مورد مقایسه قرار گرفته است. همچنین برای هر دو گروه سنی، ایمنی حاصل از واکسن ام آر ان ای-1083 با تازه‌ترین واکسن کووید-19 مدرنا موسوم به «تقویت‌کننده اسپایک‌وکس» (Spikevax booster) مقایسه شده است.

انقلاب زن مجار در علم پزشکی

شرکت مدرنا مدعی شده واکسن ترکیبی این شرکت در مقایسه با دو واکسن آنفلوآنزای موجود در بازار، تأثیر برابر یا حتی بالاتری داشته است. همچنین میزان آنتی‌بادی تولید شده توسط واکسن واکسن ام آر ان ای-1083 برای بیماری کووید-19، مشابه تأثیر واکسن تقویت‌کننده اسپایک‌وکس بوده است.

از نظر عوارض جانبی، واکسن ترکیبی مدرنا عوارضی مشابه واکسن کووید-19 این شرکت داشته است و هیچ عارضه جانبی نگران‌کننده‌ای در این واکسن ترکیبی جدید شناسایی نشده است.

شرکت مدرنا اعلام کرده فاز سوم آزمایشات بالینی واکسن ام آر ان ای-1083 پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. این شرکت قصد دارد در سال 2025 مجوز قانونی این واکسن را دریافت کند.

مدیر اجرایی مدرنا همچنین گفته: «ما از اینکه واکسن‌ ترکیبی ام آر ان ای-1083 را به فاز 3 آزمایشات بالینی منتقل می‌کنیم، هیجان‌زده‌ایم و مشتاقانه منتظر همکاری با مقامات بهداشت عمومی برای مقابله با بیماری‌های تهدیدکننده فصلی هستیم.»