به گزارش اکوایران؛ تامین نهاده‌های دامی از الزامات مهم برای تولید گوشت، مرغ و لبنیات    است و شرکت پشتیبانی امور دام با خرید و ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی سعی در تنظیم بازار و حمایت از دامداران دارد.

کاهش تعداد دام سبک در دامداری‌های کشور یکی از دلایلی است که شاید بتوان برگزارش این مناقصه را به آن نسبت داد. بر اساس تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک در واحدهای دامداری کشور در زمستان 1402 در مقایسه با فصل پاییز اندکی افزایش یافته است. با این حال، این آمار در مقایسه با زمستان سال‌های گذشته، کاهشی را نشان می‌دهد.

کاهش سرانه دام زنده در کشور، عاملی بر رشد قابل توجه قیمت گوشت قرمز در ایران شده است. از طرفی، نیاز بازار برای جبران این کمبود، سبب افزایش واردات انواع گوشت به کشور جهت تامین نیاز داخلی شده است.  

در این شرایط و براساس گزارش انجمن غلات ایران، شرکت پشتیبانی امور دام ایران قصد دارد ۱۲۰ هزار تن ذرت را از برزیل، اتحادیه اروپا و منطقه دریای سیاه، از جمله روسیه و اوکراین، خریداری کند. همچنین SLAL (شرکت پشتیبانی امور دام ایران) نیز ۱۲۰ هزار تن جیره سویا را از برزیل یا آرژانتین و ۱۲۰ هزار تن جو را از اتحادیه اروپا، منطقه دریای سیاه یا قزاقستان خواستار است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تحویل بارها برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه صورت خواهد گرفت و پیشنهادات بر اساس شرایط CFR (یکی از شرایط تجاری است که در معاملات بین المللی به ویژه در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد) به خلیج فارس ارسال می‌شود.

زمان اعلام شده برای تحویل بارها بازرگانانی که با مناقصه‌های شرکت پشتیبانی امور دام ایران آشنا هستند را متعجب کرده است، زیرا اکثر کشورهای اروپایی در تعطیلات عید پاک هستند و برخی از شرکت‌کنندگان قادر به شرکت در مناقصه نیستند.