به گزارش اکوایران؛ زمان پاسخگویی به استعلامات گمرک یکی از راهکارهای کاهش ایستایی کالا در مبادی ورودی کشور محسوب می‌شود، اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش زمان استعلامات از سوی سازمان‌های همجوار بودیم که این امر مشکلات بسیاری را برای ترخیص کالا به وجود آورده بود. حال در آخرین گزارش گمرک اعلام کرد که میانگین زمان پاسخگویی ۴ سازمان همجوار به استعلامات گمرکی در دو ماهه اخیر نسبت به سال گذشته و ابتدای سال جاری از ۱۱ روز به ۷ روز کاهش یافته است.

به گزارش گمرک، میانگین پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی ۴ «سازمان استاندارد»، «دامپزشکی»، «غذا و دارو» و «حفظ نباتات» ۱۱ روز بوده که این مدت در آخرین گزارش گیری مربوط به آبان و آذر ماه ۱۴۰۲ به ۶.۸۲ روز کاهش نشان می دهد.

ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص جزئیات کاهش مدت زمان پاسخگویی ۴ سازمان همجوار به استعلامات گمرکی در یکسال اخیر آمده؛ در گزارش گیری اول که آذر ماه ۱۴۰۱ لغایت اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت، متوسط زمان پاسخگویی «سازمان استاندارد» به استعلامات گمرکی ۱۶.۶۸ روز، «سازمان دامپزشکی» ۱۳.۴۳ روز، «سازمان غذا و دارو» ۸.۵۲ روز و «سازمان حفظ و نباتات» ۵.۵۱ روز بوده که این زمان در گزارش گیری مربوط به آبان و آذرماه سال جاری در خصوص سازمان های فوق الذکر به ترتیب به ۱۱.۱۶ روز، ۶.۸۹ روز، ۵.۴۰ روز و ۳.۸۱ روز رسید.

این گزارش حاکیست، رصد و پایش مستمر مدت زمان پاسخگویی به استعلامات گمرکی با هدف بهبود و کاهش زمان پاسخگویی از برنامه های مهم گمرک است که در اجرای ماده (۱۲) قانون امور گمرکی به منظور تسهیل و تسریع انجام تشریفات گمرکی و جلوگیری از تحمیل هزینه های مضاعف ناشی از معطلی کالاهای اظهارشده، انجام می شود.