به گزارش اکوایران؛ براساس گزارش شاخص مدیران خرید، بخش صنعت جهان در ماه نوامبر کمی از مرز عدد 50 فاصله گرفت و با عدد 50.4 نسبت به ماه  اکتبر با عدد 50 توانست رشد اندکی را تجربه کند، اما همین رشد اندک هم نشانگر بازگشت رشد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است که با توجه به عدد به دست آمده در ماه اکتبر می‌توان گفت صنعت جهان در رکود قرار دارد.

براساس این گزارش در ماه نوامبر هرچند شاهد بازگشت رشد اقتصاد در جهان بودیم، اما رشد اشتغال بسیار ناچیز گزارش شده است. از سوی دیگر ارزیابی‌‌ها نشان می‌دهد بخش خدمات در این ماه همچنان عملکرد بهتری نسبت به بخش صنعت داشته و فعالیت‌های خدمات به طور متوسط افزایش یافته است. همچنین سیگنا‌ل‌های مثبتی از تولید صنعتی دیده می‌شود. براساس این گزارش هرچند مقدار تولید برای ششمین ماه متوالی کاهش داشته است، اما میزان انقباص آن در کل سری زمانی ناچیز بوده است.

با توجه گزارش منتشر شده این پرسش مطرح می‌شود که کدام کشورها بیشترین اثرگذاری را در شاخص مدیران خرید بخش صنعت رقم زده‌اند؟ براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در ماه نوامبر نرخ رشد تولید در هفت کشور از 14 کشوری که داده‌های PMI ترکیبی در ماه نوامبر در آنها در دسترس بوده، افزایش یافته و قویترین نرخ‌های رونق در «هند» و «روسیه» بوده ‌است، رشد تولید در «ایالات متحده»، «چین»، «بریتانیا»، «برزیل» و «ایرلند» نیز افزایش یافته‌ است، اما  «ژاپن»، «آلمان» و «فرانسه» از جمله کشورهایی بودند که کاهش رشد تولید را تجربه کردند.