به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده در سال جاری در مجموع 10 میلیون و 300 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت نیم‌میلیون تن گندم از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شده است.

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی، با تحویل نیم میلیون تن گندم از سوی کشاورزان خراسان بزرگ شامل سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در سال جاری، میزان تحویل گندم‌های خریداری شده از کشاورزان این استان نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ برابر شد.

براساس این گزارش در خراسان رضوی که در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شده بود، امسال این رقم با رشدی حدود 4 برابر به ۳۷۹ هزار تن افزایش یافته است.

علاوه بر این، در خراسان شمالی که در سال ۱۴۰۰، فقط ۱۹ هزار تن گندم خریداری شده بود، امسال این عدد با رشدی بیش از 5 برابر به ۹۹ هزار تن رسید و در خراسان جنوبی که در سال ۱۴۰۰، صرفا ۲۸۰۰ تن گندم خریداری شده بود، امسال این مقدار با رشدی حدود 7 برابر به ۱۹ هزار تن رسید.

از سوی دیگر  ارزش گندم‌های خریداری شده در ۳ استان شمال شرق کشور مجموعا ۷ میلیارد۴۵۳ میلیون تومان است و تاکنون ۷۴ و نیم درصد از مطالبات کشاورزان این استان بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۴۹ میلیون تومان پرداخت شده است.

براساس آخرین داده‌های اعلام شده در سال جاری 10 میلیون و 300 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 44 درصدی داشته است. به گفته متولیان این بخش کشور سالانه به 12 تا 12.5 میلیون تن گندم نیاز دارد که بخشی از آن از طریق گندمکاران داخلی تامین و بخش دیگر که بیشتر گندم مورد نیاز بخش صنعت را شامل می‌شود از طریق واردات تامین می‌شود. 

براساس داد‌های اعلام شده‌ می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی 3 استان خوزستان با ۱۷ درصد، کردستان با 11 درصد و فارس با ۱۰ درصد با خرید بیش از یک میلیون تُن گندم، بیشترین میزان خرید را به خود اختصاص داده‌اند.