به گزارش اکوایران؛ ابتکار (کمربند و جاده) که سابقا به عنوان یک «کمربند و یک جاده» یا «یک کمربند و یک راه» شناخته می‌شد، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» بود که برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی جهان به منظور گسترش جهانی ‌شدن و توسعه بازارها در دستور کار قرار گرفت. این طرح که می تواند مزایای بسیاری را برای ایران به همراه داشته باشد و این امر موجب شد تا شاهد تغییراتی در این مسیر گذر این جاده‌ها باشیم.

طولانی شدن ایجاد این مسیر ترانزیتی موجب شد تا آمریکا هم ایجاد مسیر ترانزیتی جدید در منطقه را در دستور کار قرار دهد؛ مسیری که برای رقابت با طرح (کمربند و جاده) ایجاد خواهد شد. در این طرح آمریکا سعی در پیونــد زدن هنــد بــه شــبکه ریلــی خاورمیانــه دارد. به گزارش پایش تحولات تجارت جهانی، جیــک ســالیوان مشــاور امنیــت ملــی دولــت بایــدن در ســفر اخیــر خــود بــه عربســتان بــا مشــاوران امنیــت ملــی «امـارات»، «هنـد»، «اسـراییل» و «عربسـتان» جلسـه ای برگـزار کـرد و طـرح پیشـنهادی ایجـاد شـبکه ریلـی هنـد و خاورمیانـه را بـه تحقق نزدیک کنـد. ایــن پروژه کشـورهای خلیـج فارس و کشورهای عربی را بـا یکدیگـر و بـا هنـد از طریق شبـکه ریلـی و از طریق خطـوط کشتیرانی و شبــکه‌ای از بنـادر منطقـه پیونـد مـی دهـد.

ایـده ایـن پـروژه در جریـان مذاکراتـی در 18 مـاه گذشـته در مجمعـی کـه شـامل ایـالات متحـده، امـارات، هنـد و اسرائیل، شکل گرفتـه اسـت. ایـن مجمـع در اواخـر سـال 2021 تأسـیس شـد و هـدف آن بحـث در مـورد پروژه های زیرساختی و استراتژیک در خاورمیانـه و جنـوب آسـیا اسـت. ایـن پـروژه یکـی از ابتـکارات اصلـی کاخ سـفید در خاورمیانـه بـا توجـه بـه نفـوذ فزاینـده چیـن در منطقـه اسـت، زیـرا خاورمیانـه بخـش مهمـی از چشـم انـداز چیـن از (کمربنـد و جـاده) اسـت. بـه گفتـه یـک مقـام اسـرائیلی کـه در مذاکـرات مربـوط بـه ایـن طـرح شـرکت کـرده بـود، ایـن طـرح بـا هـدف اسـتفاده از تجربـه هنـد در پـروژه هـای زیرسـاختی بـزرگ مطـرح شـده و دولـت بایـدن، ایـن ایـده را گسـترش داده تـا عربسـتان را در بـرگیـرد. اسـرائیل در حـال حاضـر بخشـی از ایـن طـرح نیسـت، امـا در صـورت پیشـرفت در تـلاش بـرای عـادی‌سـازی روابـط خـود بـا کشـورهای منطقـه، ممکـن اسـت در آینـده بـه آن بپیونـدد. تـلاش‌هـای جدیـد آمریـکا بـرای پیونـد زدن عربسـتان بـه ایـن طـرح و بـه مجمـع موسـوم بـه  12U2 در حالـی صـورت مـی گیـرد کـه عربسـتان بـه سـرعت بـه چیـن نزدیـک مـی شـود. ایـن طـرح در شـرایط کنونـی واکنشـی مبهـم و حداقلـی بـه ابرپـروژه ابتـکار (کمربنـد و راه) چیـن اسـت کـه در یـک دهـه اخیـر پیشـرفت‌هـای مهمـی داشـته اسـت. چیـن در 2015 اسـتراتژی کلان خـود در قبـال جهـان عـرب را بـا محوریـت توسـعه همـکاری در زمینـه هـای انـرژی، تجـارت و سـرمایه گـذاری تدویـن کـرد و تـا حـد زیـادی آن را در قالـب ابتـکار ابریشـم عملیاتـی کـرده اسـت. در شـرایط کنونـی ابتـکار ابریشـم تـا حـدود زیـادی اجرایـی شـده اسـت و اولویـت گذشـته را بـرای چیـن نـدارد.

کشـورهایی ماننـد امـارات و عربسـتان کـه در مـورد ایـن ایـده بـا آنهـا گفتگـو شـده مهمتریـن شـرکای چیـن در پیشـبرد ابتـکار ابریشـم در خاورمیانـه محسـوب مـی شـوند. ایـالات متحـده بـا تاخیـر فـراوان وارد رقابـت بـا چیـن در خاورمیانـه شـده اسـت و طـرح ارائـه داده اسـت کـه حداقلـی و مبهـم اسـت.