به گزارش‌ اکوایران؛ پیش‌نویس اولیه توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در سال ۲۰۱۷ در ایروان امضا و در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای دوره سه سال در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد توافق نامه دائمی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند و آنچه مسلم است پیوستن ایران به این کشور می تواند به رشد تجارت کشور کمک کنند.

در این خصوص وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

به گزارش رسانه های آسیای مرکزی، آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد: مذاکرات اولیه در مورد تمام مفاد توافق با ایران به مرحله نهایی رسیده و امیدواریم در ماه جاری بتوانیم آن را تکمیل کنیم. براساس برنامه در ابتدا نتایج را به نخست وزیران اتحادیه در نشست سوچی گزارش خواهیم کرد و پس از آن مراحل رسمی انجام خواهد شد.

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا معتقد است، ایران یک شریک بسیار جدی، یک کشور بزرگ با ظرفیت های تجاری و اقتصادی قابل توجه است، با این توافق نامه می‌توانیم  شرایط بی سابقه ای را برای دسترسی به بازار ایران فراهم کنیم. حتی توافق موقت این ظرفیت و امکان را دارد که تجارت را تقریباً دو برابر افزایش دهد. ما انتظار داریم که پس از امضای توافقنامه جدید، تجارت ما از ۶ میلیارد دلار فعلی در میان مدت ۵ تا ۷ ساله به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گفته آندری اسلپنف، در حال حاضر کار برای ایجاد مناطق آزاد تجاری بین اتحادیه اروپا و مصر، امارات، اندونزی و هند در حال انجام است که روند مذاکرات با مصر می تواند تا پایان سال جاری تکمیل شود.

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.