به گزارش اکوایران؛ با وجود اهمیت صنعت پخش و توزیع در ایران تاکنون اقدام اساسی برای عبور از حالت سنتی به صنعتی در این صنعت مهم صورت نگرفته است.

فعالان این بخش معتقدند اهمیت به‌روز شدن صنعت پخش علاوه بر اینکه می‌تواند به نفع توزیع‌کننده باشد می‌تواند بهینه شدن این صنعت را نیز به همراه داشته باشد.

در پنجمین نمایشگاه کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران فعالان این بخش با اشاره به مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد عبور از توزیع سنتی به صنعتی را یکی از راهکارهای توسعه و بهبود خدمات‌رسانی و عرضه کالا در بازار یاد می‌کنند.

در این نمایشگاه سهراب کارگر، رئیس انجمن ملی پخش کشور با اشاره به این نکته که پخش و توزیع یکی از اهرم‌‌های موثر در بازار محسوب می‌شود، اظهار می‌کند، این صنعت علاوه بر تولید، مصرف کننده و در نهایت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس انجمن ملی پخش کشور تاکید می‌کند که با این شرایط به‌روز کردن این صنعت می‌تواند به توسعه آن کمک بسیاری کند.

به گفته کارگر، در سال جاری و باتوجه به اهمیت صنعت پخش برنامه‌ای سه ساله تدوین کرده ایم تا بتوانیم یک زنجیره توزیع و فروش میان کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

هر چند این صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است اما رئیس انجمن ملی پخش کشور از وجود پنج مشکل اساسی در بخش توزیع یاد می‌کند، مشکلاتی که بخشی از آن به تدوین قوانین جایگزین، نداشتن متولی واحد، نظارت چند وزارتخانه به این صنعت، تصدی‌گری سازمان های‌دولتی و وجود قوانین متعدد مربوط می‌شود.

کارگر معتقد است برای بهبود این صنعت باید راهکارهایی برای عبور از مشکلات در نظر گرفت.

پخش سنتی عامل کاهش سوددهی شرکت‌ها

محمدرضا مرادی، عضو هیات مدیره انجمن پخش ایران نیز معتقد است یکی از مشکلات این صنعت به سنتی بودن آن بازمی‌گردد و راهکار گذر از این مشکل عبور از سنت به مدرنیته است.

به گفته مرادی، صنعت پخش کشور ما به‌روز نیست و باید آن را با قوانین جدید جهانی هم راستا کرد.

عضو هیات مدیره انجمن پخش ایران معتقد است سنتی بودن صنعت پخش موجب شده تا سوددهی شرکت‌ها به شدت کاهش یابد.