به گزارش اکوایران،  درحالی که فعالان صنعت مرغداری از روند کُند صادرات به  کشورهای متقاضی بویژه عراق و افغانستان سخن میگویند. وزیر جهاد کشاورزی اعلام میکند، هیچ مشکلی در صادرات مرغ نیست. سید جواد ساداتی نژاد شب گذشته ( 9 دی ماه) در گفتگویی تلویزیونی تاکید می‌کند، مشکلات صادرات  مرغ به افغانستان وعراق را برطرف کردیم.

تقریبا حدود 5 ماه پیش بود که دولت مجوز صادرات مرغ، پر مرغ، تخم مرغ، جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار به کشور عراق را صادر کرد. زیرا از  اسفند 1400 صادرات این اقلام به عراق ممنوع بود. علت این ممنوعیت هم وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود. در مرداد ماه سال جاری مقامات وزارت جهادکشاورزی اعلام کردند، فضای تولید طیور سلامت است و برهمین اساس امکان صادرات فراهم است.  

اما به رغم مجاز شدن این صادرات همچنان موانعی بر سر آن بود. طبق گفته سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ، تا سال‌۱۴۰۰ صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ مشکلی نداشتند و قادر به صادرات بودند، دولت با تعرفه یا ممنوعیت صادرات مانع از صادرات می‌شد. حال از سال جاری که مرغداران مجاز به صادرات هستند به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها قادر به رقابت در بازار نیستند. او به همین دلیل در گفتگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود، اگر دولت برای صادرات هر کیلو مرغ و تخم‌مرغ حداقل ۵‌هزار‌تومان مشوق صادراتی بپردازد؛ صادرات رشد می‌کند. اما دولت هنوز به این درخواست ما پاسخ نداده است.

البته طبق اظهارت ساداتی نژاد مشکلات صادرات برطرف شده است. طلاکش در این باره به اکوایران گفت: عملا صادرات تسهیل شده است،  زیرا وزارت جهادکشاورزی هفته گذشته اعلام کرد، تعهدات ارزی مرغ تا 90 درصد کاهش یافته است. پیشتر هم که تعرفه صادرات مرغ و تخم مرغ را برداشته بود، برهمین اساس روند صادرات تسهیل شده است.

پیش‌بینی می‌شود، با رشد صادرات در بازار داخلی قیمت مرغ و تخم مرغ دیگر تا پایان سال کاهش پیدا نکند. پیشتر طلاکش به اکوایران گفته بود اگر مشکلات صادرات مرغ و تخم مرغ مرتفع شود قیمت ثابت می ماند و تغییر نمی‌کند.