به گزارش اکوایران، در اولین هفته از مهر ماه 135 هزار و 450 تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب کاهش جزئی قیمت پایه باعث شد تا علی‌رغم خروج متقاضیان سرمایه‌ای از این بازار، مجدد رینگ شمش رنگی از رونق را به خود ببیند.

201 هزار و 325 تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا در اولین هفته مهر ماه عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 183 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 135 هزار و 450 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی حدود 67 درصد عرضه معامله شد؛ این در حالی بود که ظرف هفته پایانی شهریور ماه تنها 44.7 درصد عرضه شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا معامله شده بود.

بررسی داده‌های هفتگی معاملات شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا از آن حکایت دارد که در اغلب هفته‌ها ظرف تابستان امسال نسبت عرضه به حجم معامله در محدوده 75 تا 85 درصد نوسان داشته است و بنابراین ظرف 2 هفته اخیر از حجم خرید شمش در این بازار کاسته شده است.

منوط شدن ثبت سفارش خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به دارا بودن کد بهین‌یاب با خروج متقاضاین سرمایه‌ای از رینگ صنعتی بورس کالا به افت حجم فروش منجر شده است که این روند در هفته پایانی شهریور ماه نمود بیشتری داشته است.

شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار و 900 تومان تا 20 هزار و 200 تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد؛ کف و سقف قیمت پایه نسبت به نرخ پایه در هفته قبل افتی اندک داشت؛ اما همین کاهش محدود نرخ پایه محرک خرید در هفته جاری بود.

25 کف کانال قیمتی میلگرد

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به 19 هزار و 520 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده برای عرضه شمش فولاد در بازار به 21 هزار و 400 تومان می‌رسد. متوسط هزینه حمل شمش فولاد به واحدهای نوردی حدود هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ با در نظر گرفتن هزینه تبدیل 1.1 درصدی نرخ تمام شده میلگرد تولیدی با این شمش برابر 24 هزار و 700 تومان خواهد بود. بنابراین همچنان میلگرد در حال کف‌سازی در نزدیکی مرز 25 هزار تومان است. این در حالی است که در شرایط کنونی این محصول در بازار آزاد تهران با همین نرخ معامله می‌شود. بنابراین قیمت تمام شده میلگرد حامی رشد بهای این محصول در میان مدت است.