به گزارش اکوایران در روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه بالغ بر 234 هزار تن انواع میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این محصول با نرخی در بازه قیمتی 21 هزار و 180 تومان تا 22 هزار و 750 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالا شده بود. بازه قیمتی تعیین شده برای عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا نسبت به نرخ فروش شمش فولاد کاملا ارزنده بود، اما وفور مقاطع طویل فولادی با نرخی ارزان‌تر در بازار آزادا مانع از آن شد که خریداران تقاضای قابل ملاحظه‌ای برای این محصول داشته باشند.

در حالی که نوردکاران ظرف روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه بالغ بر 234 هزار تن انواع میلگرد را در رینگ فیزیکی عرضه کردند، تقاضای ثبت شده برای این محصولات به حدود 56 هزار تن رسید و در نهایت 29 هزار تن انواع میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این روز تنها  12 درصد بود. در ادامه 4 هزار و 500 تن میلگرد نیز در بازار مچینگ به فروش رفت تا به این ترتیب حجم فروش میلگرد در روز هشتم شهریور از رینگ صنعتی بورس کالا به 33 هزار و 500 تن برسد.

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ صنعتی بورس کالا به 22 هزار و 900 تومان در هفته جاری منتهی به روز جمعه دهم شهریور ماه رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس  نرخ تمام شده این شمش برای خریدار به 25 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. بنابراین نرخ عرضه میلگرد در بورس کالا به نحوی است که خرید را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.

علیرغم رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی، اما عرضه‌های سنگین این محصول همچنان پابرجا است؛ رفع تعهد صادراتی مهم‌ترین دلیل عرضه‌های سنگین در این برهه زمانی از سوی نوردکاران است.