به گزارش اکوایران فلزات پایه روز ابتدایی هفته یعنی دوشنبه 19 دسامبر را در بازارهای جهانی افزایشی آغاز کردند؛ به نحوی که تا اواسط روز 0.85 درصد بر ارزش فلز سرخ در معاملات آتی کامکس افزوده شد و این محصول با نرخ  3.97 دلار به ازای هر پوند معامله شد.

تضعیف شاخص دلار آمریکا در واکنش به تصمیمات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تا سطح 5.1 درصد، مهم‌ترین عامل بازگشت مثبت قیمتی در  معاملات فلز سرخ که از آن به‌عنوان دماسنج اقتصادی یاد می‌شود بود.

اگرچه تضعیف دلار آمریکا به بهبود بهای فلزات پایه ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار منجر شد، اما همچنان ریسک بروز رکود اقتصادی بر بازارهای کالایی سنگینی کرده و این موضوع می‌تواند به افت بهای فلزات در میان مدت منجر شود.

تضعیف دلار با رشد نرخ بهره در اروپا

پس از آنکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای آخرین مرحله در سال 2022 برابر 50 واحد افزایش داد و به این ترتیب نرخ بهره در آمریکا به 4.5 درصد رسید، پاول از افزایش نرخ بهره تا سطح حداقل 5.1 درصدی ظرف سال آینده میلادی خبر داد. این موضوع با افزایش واهمه از بروز رکود اقتصادی سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشت.

بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا ازجمله بانک مرکزی اروپا نیز از تصمیم فدرال رزرو پیروی کرده و در نیمه دسامبر 50 واحد بر نرخ بهره خود افزودند؛ مقامات پولی در بریتانیا سوئیس، نروژ و فیلیپین نیز هفته گذشته سیاست‌های انقباضی خود را تشدید کردند.

افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی اروپایی به تضعیف بیشتر دلار آمریکا دامن زد، که این موضوع محرک رشد بهای  دلاری کامودیتی‌ها شد.