به گزارش اکو ایران، شاپرک سامانه واسط میان بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت است و تمام تراکنش‌های الکترونیکی را مدیریت می‌کند. بانک مرکزی آمار تراکنش‌های این سامانه را به صورت ماهانه منتشر می‌کند. آماری که بررسی آن می‌تواند وضعیتی از معاملات و مخارج موجود در جامعه به دست دهد.

 آخرین آمار منتشرشده مربوط به دی 1402 است که نشان می‌دهد در این ماه در کل کشور 3 میلیارد و 986 هزار تراکنش الکترونیکی انجام شده که مجموع مبلغ آن‌ها بالغ یک هزار و 55 هزار میلیارد تومان بوده است.

 در این گزارش تراکنش‌های ثبت شده در سامانه شاپرک به تفکیک استان‌ها در دی ماه بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد که بیشترین تعداد و مبالغ تراکنش‌ها همچون ماه‌های قبل با اختلاف زیادی در استان تهران انجام شده است. کمترین تعداد و مبالغ تراکنش‌ها نیز برای استان ایلام بوده است. همچنین بیشترین ارزش سرانه تراکنش‌ها در استان تهران و کمترین آن در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

بیشترین تعداد تراکنش‌های الکترونیکی در تهران

 امروزه حجم زیادی از تراکنش‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود یعنی یا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان و یا از طریق پرداخت اینترنتی. بانک مرکزی سامانه‌ای برای مدیریت این نوع تراکنش‌ها به نام شاپرک راه‌اندازی کرده است.

 در دی ماه امسال در کل کشور بالغ بر 3 میلیارد و 986 میلیون تراکنش در سامانه شاپرک صورت گرفته که 26 درصد آن یعنی 1 میلیارد و 22 هزار تراکنش در استان تهران بوده و این استان در صدر بیشترین تعداد تراکنش الکترونیکی در کشور بوده است. خراسان رضوی، فارس و خوزستان نیز جایگاه‌های بعدی را داشته‌اند. بنابراین معاملات اقتصادی در این استان‌ها رونق بیشتری داشته است.

 در مقابل کمترین تعداد تراکنش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و سمنان به ثبت رسیده است. در استان ایلام در این ماه تنها 24 میلیون تراکنش صورت گرفته است.

 همچون تعداد در مورد مبلغ نیز استان تهران در صدر جدول و استان ایلام در قعر آن قرار دارد.

021115

اختلاف 400 هزار میلیارد تومانی مبلغ تراکنش‌ها در تهران و ایلام

 مجموع کل مبالغ تراکنش‌های الکترونیکی صورت گرفته در کشور بالغ بر یک هزار و 55 هزار میلیارد تومان بوده که در این میان 412 هزار میلیارد تومان یا 39 درصد آن در استان تهران پرداخت شده است.

 خراسان رضوی رضوی با 60 هزار میلیارد تومان، فارس با 55 هزار میلیارد تومان و فارس با 54 هزار میلیارد  تومان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 در سمت مقابل ایلام با 4 هزار میلیارد تومان، کهگیلویه و بویر احمد با 4 هزار میلیارد و 850 میلیون تومان و خراسان جنوبی با 5 هزار میلیارد و 110 میلیون تومان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 مقایسه مبالغ تراکنش‌ها در تهران و ایلام که بیشترین و کمترین مبالغ تراکنش را در کشور داشته‌اند، به بیش از 408 هزار میلیارد تومان می‌رسد که حاکی از اختلافی عمیق میان تراکنش‌های مالی در سطح کشور است.

 همچنین در این ماه بیشترین ارزش هر تراکنش در تهران و کمترین آن در کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

021115

اختلاف 250 هزار تومانی سرانه ارزش هر تراکنش‌ در تهران و استان‌های کم‌برخوردار

 از تقسیم مبالغ تراکنش‌ها بر تعداد آن‌ها می‌توان ارزش متوسط هر تراکنش در هر استان را به دست آورد. این عدد می‌تواند معیاری از متوسط میزان پرداخت خانوارها در هر استان باشد. که مبلغ آن را هم به بیشتر بودن هزینه‌ها در این استان‌ها و هم به برخورداری بیشتر خانوارهای آن‌ها مرتبط کرد.

 در دی ماه امسال متوسط ارزش هر تراکنش در کل کشور برابر با 265 هزار تومان بوده است. با این حال در این مورد نیز اختلاف زیادی میان تهران و سایر استان‌ها دیده می‌شود.

 تهران با پرداخت 404 هزار تومان در هر تراکنش در صدر و مازندران با 267 هزار تومان در رده دوم کشور بوده‌اند. این در حالی است که در قعر جدول ارزش سرانه هر تراکنش استان کهگیلویه و بویر احمد با 152 هزار تومان قرار داشته است. خراسان شمالی، ایلام و لرستان دیگر استان‌هایی بوده‌اند که کمترین ارزش سرانه تراکنش‌ها را داشته‌اند که همگی جرء استان‌های کم‌برخوردار کشور هستند.

 اختلاف 251 هزار تومانی در سرانه ارزش تراکنش‌های الکترونیکی در سطح کشور می‌تواند نشان از تفاوت شدید سطح رفاهی در کشور داشته باشد.

021115