به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد هم «تعداد» و هم «مبلغ» چک‌های مبادله‌ای در مرداد 1402 نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. این رفتار در چک های وصول شده نیز قابل مشاهده است. بر اساس این آمار، «تعداد» و «مبلغ» چک‌های برگشت‌خورده نیز در مرداد امسال نسبت به تیر ماه با افزایش مواجه شده است.

یکی از شاخص‌های مهم در بازار چک، نسبت «تعداد» و «مبلغ» چک‌های برگشت‌خورده به کل چک‌های مبادله شده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که نرخ چک‌های برگشتی از حیث «تعداد» به بالاترین سطح خود از تیر سال گذشته تا کنون رسیده است. این نرخ از حیث «مبلغ» نیز بالاترین رقم ثبت شده از مرداد سال گذشته تا مرداد 1402 است.

چک مبادله ای

مبادله‌ای، وصولی و برگشتی در مسیر افزایش

آخرین آمار بانک مرکزی از وضعیت بازار چک در نیمه تابستان امسال نشان می‌دهد که 7 میلیون و 999 هزار و 400 فقره چک در مرداد امسال مبادله شده است. مبلغ این تعداد چک مبادله شده معادل با 495 هزار و 280 میلیارد تومان است. با مقایسه این ارقام با داده‌های تیر ماه مشخص می‌شود که در مرداد امسال نسبت به تیر ماه «تعداد» چک‌های مبادله‌ای 2.8 درصد و «مبلغ» آن‌ها نیز 2.6 درصد افزایش یافته است.

زمانی که یک چک کشیده می‌شود، دو حالت برای آن قابل تصور است. این چک یا وصول می‌شود یا برگشت می‌خورد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که 7 میلیون و 272 هزار و 700 فقره از چک‌های مبادله‌ای در مرداد 1402 وصول شده است. «ارزش» این تعداد از چک‌های وصولی به رقم 429 هزار و 635 میلیارد تومان می‌رسد. «تعداد» و «ارزش» چک‌های وصول شده در مرداد سال جاری به ترتیب 2.4 درصد و 1.9 درصد نسبت به تیر 1402 افزایش یافته است.

نرخ «مبلغ» چک‌های برگشتی در بالاترین سطح دو سال اخیر

یکی از شاخص‌های مهم بازار چک، نرخ برگشتی چک‌ها است. این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از چک‌هایی که کشیده شده، برگشت خورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرداد امسال، 9.1 درصد از کل «تعداد» چک‌های مبادله‌شده برگشت خورده است. به بیان بهتر، در مرداد 1402 از هر 1000 چک مبادله‌ای، 91 فقره چک برگشت خورده است. این رقم،‌ بالاترین سطح نرخ «تعداد» چک‌های برگشتی از مرداد سال گذشته تاکنون است.

این نسبت برای «مبلغ» چک‌های برگشتی به 13.3 درصد می‌رسد. طبق داده‌های بانک مرکزی، «ارزش» چک‌های برگشت خورده در مرداد امسال به 65 هزار و 644 میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ از چک‌های برگشتی مربوط به 726 هزار و 700 فقره چک برگشت خورده است.

همچنین، نرخ چک‌های برگشتی از حیث «مبلغ»  نسبت به مرداد سال قبل 1.9 واحد درصد و نسبت به تیر امسال 0.6 واحد درصد بیش‌تر شده است. 

به عبارت دیگر، در مرداد 1402 از هر 1000 واحد پولی چک مبادله شده، 133 واحد پولی برگشت خورده است. این نسبت در مرداد 1402 به بالاترین سطح خود از مرداد 1400 به بعد رسیده و در بالاترین سطح خود از دو سال پیش تاکنون قرار گرفته است.

چک مبادله ای