به گزارش اکو ایران، سطح نرخ بهره بین بانکی در هفته سوم فروردین ماه امسال اندکی پایین آمده و تقریبا در کانال قبلی خود باقی ماند. نرخی که از مهم ترین شاخص های اقتصادی کشور محسوب شده و اثری مهم بر وضعیت تورمی کشور دارد. برخی تحلیل گران معتقدند رشد نرخ سود بین بانکی می تواند اثری کاهشی بر وضعیت رشد قیمت ها در اقتصاد داشته باشد. اتفاقی که در نیمه بهمن ماه سال گذشته با جهش کوریدور این متغیر آغاز شده و تا بعد از آغاز سال جدید نیز ادامه دار بوده است.

نرخ سود

کاهش جزئی در نرخ بهره بین بانکی

در هفته منتهی به 23 فروردین ماه امسال، نرخ بهره بین بانکی در کشور برابر با 23.43 درصد بوده و از هفته قبل خود حدودا 0.03 واحد درصد کمتر شده است. کاهشی که جزئی محسوب شده و کانال نرخ بهره را تغییر نداده است.

کانال 23.4 درصدی این شاخص به نوعی بالاترین سطح در هفت سال گذشته به شمار می رود. در کنار این رکوردزنی وضعیت نرخ بهره بین بانکی به سقف جدیدالتاسیس کوریدور نزدیک تر شده است.

سقف نامطمئن بانک مرکزی در نرخ سود بین بانکی

دامنه نرخ سود بین بانکی در میانه زمستان سال گذشته از 17 تا 24 درصد شد. این در حالی بود که تا پیش از این به مدت سه سال دامنه نرخ بهره بین بانکی از 14 تا 22 درصد قرار داشت. در آن زمان بانک مرکزی به منظور مدیریت اوضاع تورمی در کشور در ابتدا نرخ سود سپرده ها را افزایش داده و در ادامه کوریدور نرخ بهره را در مراتب بالاتری قرار داد. اکنون با گذشته حدودا دو ماه از این تصمیم نرخ بهره بین بانکی از مرز 21 درصد به سقف جدید خود نزدیکتر شده است. برخی تحلیل گران معتقدند احتمالا با وجود کسری شدید بانکی سقف جدید بانک مرکزی برای رشد نرخ بهره ناکافی بوده است.