به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش عملکرد منتشره از سوی بیمه مرکزی، طی 11 ماهه نخست سال 1401 بیش از 154 همت حق بیمه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 54.5 درصد افزایش داشته است. حق بیمه تولیدی به معنای کل پرداختی بیمه گذاران به بیمه‌گران در هر مقطع زمانی مشخص بوده و به نوعی درآمد شرکت های بیمه ای محسوب می شود.

افزایش 56 درصدی خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه/ خسارت‌های باربری 3 برابر شد

با بررسی گزارش‌هایی که بیمه مرکزی هرماه آن را به‌روز و منتشر می‌کند می‌توان وضعیت این صنعت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

افزایش 132 درصدی بیمه درمان

آمارها نشان می‌دهد بیشترین حجم بیمه تولیدی مربوط به بخش شخص ثالث و بخش درمان است که هرکدام به ترتیب سهم 30 درصد و 27 درصدی دارند.

در بررسی رشد حق بیمه در مقایسه با موقعیت مشابه خوددر سال گذشته مشاهده می شود بیشترین رشد بیمه تولیدی طی دوره مورد اشاره مربوط به بخش درمان بوده، به طوری که میزان حق بیمه تولیدی در این رشته بیش از 132 درصد افزایش یافته است.

علت این افزایش را می‌توان به این دلیل دانست که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش هزینه‌ها در بخش درمان، برخورداری از بیمه در این بخش برای پوشش هزینه‌ها به یکی از ضرورت‌های زندگی افراد تبدیل شده است. البته بخشی از افزایش حق بیمه تولیدی در بخش درمان مربوط به افزایش نرخ بیمه‌نامه‌های درمانی است.

این درحالی است که بیمه تولیدی در بخش‌های «اعتبار» و «نفت و انرژی» طی 11 ماهه نخست سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

photo_2023-04-03_18-03-15

رشد پرداخت خسارت از دریافت حق بیمه پیشی گرفت

از 154 همت حق بیمه تولیدی در 11 ماهه نخست سال 1401، حدود 85 همت آن (معادل 55 درصد) صرف پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران شده است. به عبارت دیگر این مبلغ کل پرداختی شرکت های بیمه به افراد در یازده ماه نخست سال 1401 بوده است. 

باوجود رشد 54 درصدی درآمد شرکت های بیمه نسبت به سال قبل، اما خسارات و هزینه های پرداختی این شرکت هادر مقطع مورد نظر رشد 56.5 درصدی داشته که نسبت به رشد حق بیمه تولیدی بیش از 2 واحد درصد فراتر رفته است. بیشترین حجم خسارت پرداخت شده به بخش درمان و شخص ثالث تعلق داشته که هرکدام به ترتیب سهم 38 درصد و 32 درصدی از کل را داشته اند.

photo_2023-04-03_18-03-13

افزایش 3 برابری پرداخت خسارت‌ها در بخش باربری

همچنین طی 11 ماهه نخست سال گذشته بیشترین رشد سالانه پرداخت خسارت بیمه مربوط به دو رشته «نفت و انرژی» و «باربری»  تعلق داشته است در این بخش ها، هزینه های پرداختی شرکت های بیمه ای نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقریبا سه برابر بیشتر شده است.

به طور کلی «بیمه نفت‌ و انرژی» برای پوشش خسارت‌های احتمالی حوادث در عملیات کشف، استخراج و توسعه منابع نفت و گاز پالایشگاه‌ها است که سرمایه‌گذاری‌های کلانی صرف آن می‌شود.

در پایان بهمن ماه 1401 ، میزان حق بیمه دریافتی مراکز بیمه در رشته نفت و انرژی کاهش یافته که به نظر می‌رسد خسارت‌های هنگفت این بخش و عدم توانایی بیمه‌گذار موجب کاهش حق بیمه تولیدی آن شده است. طی 11 ماهه نخست سال 1401 حدود 217 میلیارد تومان خسارت به بخش نفت و انرژی پرداخت شده است.

photo_2023-04-03_18-03-14

افزایش خسارت پرداختی در بخش باربری نیز به نظر می‌رسد ناشی از افزایش حوادث جاده‌ای، افزایش هزینه‌های تعمیرات و قطعات یدکی خودروها، عدم رعایت اصول ایمنی در بارگیری و حمل بار و عدم تجدید نظر در قوانین و مقررات باربری و بیمه نامه‌ها باشد.

طی دوره مورد اشاره میزان خسارت پرداختی در بخش باربری بیش از 356 میلیارد تومان بوده است.