به گزارش اکوایران، آنطور که بلومبرگ خبر داده، یک بندر بزرگ در چین، کنترل کشتی‌های قدیمی‌تر را تشدید کرده، بررسی‌ها را افزایش داده و همین مسأله افزایش نگرانی‌ها درباره کشتی‌های قدیمی را که در سرتاسر جهان نفت روسیه را جابجا می‌کنند، برجسته می‌کند.

در هفته‌های اخیر دو‌ نفتکش که بیش از 20 سال از عمرشان می‌گذرد، برای تحویل دو‌ محموله نفتی به بزرگترین واردکننده نفت جهان - که یکی از آنها مربوط به نفت روسیه بود - یک ماه صبر کردند، زیرا افزایش سختگیری‌ها در استان شاندونگ در بررسی کشتی‌های قدیمی‌تر، در روند تحویل نفت وقفه ایجاد کرده است.

بر اساس داده‌های بازرسی‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ابرنفتکش «تایتان» در هنگام ورود به بندر چینگدائو به دلیل چندین مشکل ایمنی از جمله وجود نفت در موتورخانه، توقیف شد. بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، این کشتی آزاد شده بندر چینگدائو را ترک کرده است، ولی مشخص نیست که آیا موفق به تخلیه محموله خود در بندر چینی شده است یا خیر.

«اوشن پری»، نفتکش قدیمی دیگری است که نفت روسیه را حمل می‌کند و حدود یک ماه است که در نزدیکی همان بندر منتظر مانده است.

به گفته افراد مطلع، هر دو کشتی در هنگام تخلیه محموله‌های خود در چینگدائو دچار مشکل شده‌اند، زیرا مقامات محلی دریانوردی، ایمنی کشتی‌های خارجی با قدمت بالای ۱۵ سال را دقیق‌تر بررسی می‌کنند.

محدودیت‌ها بر روی نفت روسیه باعث افزایش تقاضای خرید نفتکش‌های قدیمی توسط افراد ناشناس شده است. بعضی از این کشتی‌ها در سال‌های قبل باید قراضه می‌شدند.

برای بازرسی در بنادر، کشتی‌ها را بر اساس سن ارزیابی می‌کنند و در این شرایط بطور بالقوه کشتی‌هایی که از روسیه و سایر مناطق تحریم‌شده مانند ایران و ونزوئلا می‌آیند به دام می‌اندازند.

چهره‌های ارشد صنعت کشتیرانی درباره خطرات ناشی درباره مالکان و اپراتورهای بی‌تجربه کشتی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند؛ کشتی‌هایی که محیط ایمنی نامناسب‌تری دارند و در محیط‌های نظارتی کمتر سختگیرانه‌ای ثبت می‌شوند. افراد مطلع، اطلاع داده‌اند که اسناد غیرقابل اتکا و بررسی‌های ایمنی ناکافی در بنادر مبداء، نگرانی مقامات دریایی چین را برانگیخته است.

اگر چین اصرار داشته باشد کشتی‌هایی که به بنادر کشورش می‌رسند دارای پوشش بیمه استاندارد صنعتی باشند، محموله‌های روسیه باید با قیمت 60 دلار به ازای هر بشکه یا کمتر خریداری شوند تا از سقف قیمتی تعیین‌شده توسط گروه هفت برای محموله‌های نفت خام روسیه پیروی کنند.

کشتی‌های قدیمی‌تر پیش از ورود به بنادر باید برای دریافت مجدد گواهینامه تقاضا دهند و مشخص نیست که زمان مورد نیاز برای طی شدن این روند، چقدر باشد.

کشتی تایتان تحت پرچم کامرون حرکت می‌کند و اوشن پری هم تحت پرچم پالائو به فعالیت می‌پردازد و پوشش و مدارک کافی ندارند.