به گزارش اکوایران، وزیر انرژی پاکستان اعلام کرده که این کشور یک محموله نفت از روسیه را سفارش داده ولی مشتاق معامله طولانی‌تر نفت روسیه با ارز چین است.

«خرم دستگیر خان» هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفته است: اولین محموله خریداری شده با دلار تسویه شده ولی پاکستان مایل است محموله‌های بیشتری از نفت روسیه را با «یوان» - واحد پول چین - خریداری کند.

با توجه به گفته‌های وزیر انرژی پاکستان، ظاهرا این کشور امیدوار است که به یک توافق بلندمدت در زمینه معامله نفت روسیه با یوان دست پیدا کند. پاکستان به دنبال تراکنش‌های ارزی روپیه و یوان است و وزیر انرژی این کشور معتقد است اگر این سواپ بزرگ‌تر شود ممکن است فرصت‌های دیگری نیز برای پاکستان فراهم شود.

چنین توافقی با تمایل روسیه از دوری استفاده از دلار و یورو همخوانی دارد و همسو با جاه‌طلبی‌های چین برای از بین بردن تسلط دلار آمریکا است. پاکستان به شدت به واردات انرژی وابسته است و سعی دارد بتواند به بسته کمک مالی ۶.۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول دست پیدا کند تا از نکول جلوگیری کند؛ به همین خاطر چنین توافقی به پاکستان کمک خواهد کرد.

سخنگوی بخش نفتی وزارت انرژی پاکستان در پاسخ به پرسش‌ها در این رابطه گفته است که اولین محموله نفت روسیه در مدت یک ماه به پاکستان خواهد رسید و این خرید با تخفیفاتی همراه بوده است.

چین و هند به عنوان بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه، از یوان، روبل و درهم امارات برای پرداخت هزینه محموله‌ها استفاده می‌کنند. مشخص نیست که هندوستان پول نفت روسیه را با روپیه پرداخت می‌کند یا خیر، ولی «سرگئی لاوروف» - وزیر خارجه روسیه - اعلام کرده روسیه اکنون مقدار خیلی زیادی از پول هند را در اختیار دارد که نمی‌تواند از آن استفاده کند.

استفاده از یوان در تجارت جهانی اگرچه ناچیز است ولی در حال گسترش به نظر می‌رسد. در بنگلادش هم برخی معامله‌گران در حال بررسی معاملات با یوان هستند و اخیرا بنگلادش قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری نیروگاه هسته‌ای را با روسیه منعقد کرده است.

پاکستان حدود شش ماه است که برای از سرگیری مذاکرات کمک مالی با صندوق بین‌المللی پول تلاش می‌کند.

به گفته وزیر انرژی پاکستان بحران انرژی این کشور آسیای جنوبی به اندازه سال قبل شدید نیست. او گفته پاکستان می‌تواند برق بیشتری را از ذخایر نفت و ذغال سنگ خود تولید کند.