به گزارش اکوایران، روند تورم در آخرین ماه تابستانی کشور نزولی شده است. به‌طور‌کلی تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی اقتصاد در کشور تلقی می‌شود که عموما در سه کانال مهم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد‌: تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه (میانگین).

افت تورم ماهانه شهریور ماه 1402

تورم ماهانه به معنای رشد ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده در هر ماه است. گزارش اخیر مرکز آمار ایران درخصوص تورم ماهانه شهریور، نشان از افت سرعت رشد ماهانه قیمت‌ها در آخرین ماه تابستان داشته است.  

براساس داده‌های این مرکز، تورم ماهانه در شهریور ماه امسال برابر با 2 درصد بوده که 0.4 واحد درصد از ماه قبل خود کمتر شده است. این کاهش در هر دو بخش خوراکی‌ها و غیر خوراکی‌ها در بعد ماهانه به ثبت رسیده است.

تورم تابستان

افت تورم نقطه به نقطه شهریور 1402

به رشد شاخص‌های اقتصادی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته، تورم نقطه‌به‌نقطه گفته می‌شود. این تورم در آخرین ماه تابستانی امسال برابر با 39.5 درصد بوده و در مقایسه با ماه پیشین خود 0.3 واحد درصد پایین‌تر آمده است.

نکته جالب آن‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در تمامی ماه‌های تابستان امسال تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور بالاتر از مرز 39 درصد قرار داشته اما با این‌وجود از کانال 50 و 40 درصد بهار امسال نیز پایین‌تر آمده است. به عبارتی سه ماه است که تورم نقطه‌به‌نقطه در مرز باریک ۳۹ تا ۴۰ درصد قرار دارد.

ریزش تورم میانگین در آخر تابستان

سومین شاخص ارزیابی تورم در کشور، تورم میانگین است. این شاخص برابر با رشد میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در دوازده ماه منتهی به هر مقطع نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته است. این ارزیابی تورم دارای حافظه‌ای 24 ماهه بوده و به‌عقیده برخی دامنه بیشتری از سطح عمومی قیمت‌ها را شامل می‌شود. موضوعی که موجب شده تا تورم میانگین برای برخی اهمیت بیشتری داشته باشد.

در همین رابطه در ادامه کاهش تورم در کانال‌های مختلف، در این بعد نیز شاخص قیمت مصرف‌کننده وضعیتی نزولی را رقم زده است. در همین رابطه داده‌های مرکزآمار ایران نشان می‌دهد تورم میانگین با 0.6 واحد درصد کاهش در شهریور ماه، به 46.1 درصد رسیده و مسیرنزولی خود را در ماه‌های اخیر ادامه داده است.

در اقتصاد زمانی که تورم در همه کانال‌ها نزولی می‌شود می‌توان به‌طور قطعی‌تری حکم به افت سرعتِ رشد قیمت‌ها داد.

در همین خصوص به عقیده برخی کاهش تورم در کانال‌های مختلف را می‌توان به معنای تخلیه شوک ارز ترجیحی دانست. موضوعی که در سال گذشته موجب خلق رکوردهای بالایی در تورم شده بود. در ادامه برخی نیز معتقدند سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص کنترل نقدینگی موجب شده تا تورم در ماه‌های اخیر مسیر نزولی خود را حفظ کند.