به گزارش اکوایران، وضعیت کلی تولید اقتصاد در تیرماه سال جاری نسبت به ماه‌های گذشته مقداری بدتر شده است. بر اساس پرسنامه‌هایی که ماهانه از شرکت‌های بزرگ و فعال جمع‌آوری می‌شود، شاخصی به نام شامخ تعریف شده است. هرچقدر عدد این شاخص به 100 نزدیکتر باشد نشانه بهبود انتظارات تولید و هرچقدر به صفر نزدیک‌تر شود علامتی معکوس را در بردارد. آمارها حاکی از کاهش این شاخص در تیرماه سال جاری نسبت به ماه‌های گذشته هستند.

کاهش موجودی مواد اولیه، تعداد سفارش و سرعت آماده کردن آن

میزان سفارشات ثبت شده جدید که جزو یکی از مهم ترین مولفه‌های ارزیابی شده قرار دارد، به کمترین میزان خود در شش ماه اخیر رسیده و کاهش تقاضا به دلیل بی ثباتی نرخ ارز و کمبود نقدینگی در ماه گذشته بر این مولفه بی تاثیر نبوده است. همچنین در تیر ماه سال جاری موجودی مواد اولیه در کارخانجات و سرعت انجام سفارش کاهش و استخدام نیروی انسانی افزایش یافته است.

شامخ

دومینوی افزایش هزینه، چسبندگی قیمت و کاهش صادرات

به دلیل مقررات محدود کننده بانک مرکزی و مشکلات مربوط به انتقال نرخ ارز، مولفه صادرات کالاها و خدمات در ماه گذشته به کمترین میزان خود طی 5 ماه اخیر رسیده است. علاوه بر این موارد، مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه ترخیص کالا از گمرک طی ماه‌های اخیر نیز از عوامل افول این مولفه به حساب می‌آید. 

بر اساس نظرات کارشناسان، قطعی برق و کمبود شدید نقدینگی ناشی از تورم، از عواملی هستند که در ماه اخیر بر تولید و هزینه‌های شرکت‌ها فشار مضاعف وارد کرده‌اند. بسیاری از بنگاه‌ها علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، برای جلوگیری از کاهش تقاضای مشتریان قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند به طوریکه کندترین رشد شاخص قیمت فروش از شهریور 1401 به بعد، در تیر ماه سال جاری رقم خورده است. 

تغییرات شامخ در تیر ماه 1402

این شاخص به سنجش 12 مولفه می‌پردازد که به طور کلی 5 مورد از آنها حائز اهمیت بیشتری هستند. آخرین آمار نشان‌دهنده آن است که شاخص ترکیبی شامخ، در تیر ماه سال جاری حدود 50.63 ثبت شده و در مقایسه با خرداد(53.28) کاهش یافته و به یکی از کمترین مقدارهای خود در شش ماه اخیر رسیده است.  این اتفاق نشان می‌دهد که شتاب رشد فعالیت‌های اقتصادی در ماه گذشته کمتر شده است.