به گزارش بلومبرگ، شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس گیت وی اروپا ریسک های موجود در اقتصاد جهانی را بررسی کردند و به مجموعه ای از روندهای اقتصادی، نظارتی و ژیوپلتیکی اشاره کردند که روشن می کند جهان تا چه اندازه در سال های اخیر بی ثبات شده است.

از خطرات هوش مصنوعی و رسانه های اجتماعی تا تغییرات آب و هوایی و بدهی آمریکا در حاشیه این جلسه گفته شد و موارد اعلام شده باعث شد شرکت کنندگان در پایان گردهمایی بسیار نگران شوند.

اوا مایدل یکی از اعضای کمیته تحقیقات صنعتی و انرژی پارلمان اروپا، ظهور ناگهانی هوش مصنوعی در قالب چت جی پی تی را در شرایط ناآمادگی جامعه ریسک مهمی دانسته و معتقد است بحث های بیشتری برای بررسی نقش آن نیاز است.

او‌ گفت برای آنکه جامعه فناوری را بپذیرد و به آن اعتماد کند شما به یک قرارداد اجتماعی نیاز دارید.

لیلا ابراهیم مدیرعامل دیپ مایند به طور جداگانه درخواست بیش از ده‌هزار کارمند بخش فناوری و رهبران تجاری را برای توقف روند تکامل هوش مصنوعی تایید کرد. او این درخواست را دعوت به امنیت و مسئولیت پذیری نامید.

با توجه به خطر افشای اطلاعات به وسیله رسانه های اجتماعی که در چند هفته گذشته بخشی از اطلاعات فوق سری ایالات متحده در این بستر منتشر شد، هلموت رزینگر از شبکه پالو آلتو که تجهیزات امنیت شبکه در آمریکا تولید می کند خواست رویکرد بدون اعتماد برای نحوه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده در نظر بگیرد و در حالیکه بسیاری از سیاستمداران و تجار به طور یکسان درباره لزوم پرداختن به تغییرات آب و هوایی توافق نظر دارند ولی تفاوت های شدیدی درباره چگونگی انجام اقدامات وجود دارد.

ایالات متحده و اروپا برای تقویت زنجیره تامین انرژی پاک سیاست های یارانه ای در این حوزه را دنبال می کنند ولی آن متلر رییس شرکت بریکترو انرژی خواستار هماهنگی بیشتر اروپا و ایالات متحده برای رقابت بهتر با چین در این حوزه شد.

متلر گفت که اروپا و ایلات متحده باید درباره یک بازار پاک فرا اقیانوس اطلس صحبت کنند جایی که ما در آن بتوانیم درباره مراحل اولیه توسعه برخی از این فناوری ها هماهنگ شویم.

 راشل مانکریف معاون شورای بین المللی حمل و نقل پاک از صنعت فولاد به دلیل عدم توجه به مسئله تغییرات آب و هوایی و به عنوان یک آلوده کننده بزرگ انتقاد کرد.

او گفت سیاست گذاران برای سرعت بخشیدن به موضوع کربن زدایی باید به زنجیره تامین فناوری هایی مانند خودروهای برقی تمرکز کنند.

یکی از نگرانی های اصلی که نسبت به سایر موارد پرنگ تر بود و در کنفرانس به آن پرداخته شد بن بست حزبی در ایلات متحده بر سر افزایش سقف بدهی فدرال آمریکا بود. در شرایطی که وزارت خزانه داری ایالات متحده به اندازه چند ماه یا حتی چند هفته نقدینگی دارد یک مقام ارشد مالی در روز پنجشنبه در این زمینه هشدار داد.‌

مجلس آمریکا افزایش سقف بدهی ایالات متحده را تا محدوده مورد نظر دولت تصویب نمیکند و فیلیپ هیلدراند نایب رییس شرکت بلک راک نکول بدهی ایالات متحده را یک تهدید برای سیستم مالی جهان می داند.

او گفت تنها کاری که می توانیم انجام دهیم آنست که دعا کنیم همه در ایالات متحده بفهمند که اهمیت ارز پیشرو، اوراق قرضه پیشرو و اقتصاد پیشرو در جهان چقدر است و این چیزی نیست که بتوان با آن بازی کرد.