به گزارش اکوایران، مناسبت‌ها موتور اقتصادی بسیاری از کسب‌وکارها در دنیا، اعم از کوچک و بزرگ هستند. از آنجا که ولنتاین اساسا با خرید هدیه جشن گرفته می‌شود، تاثیر آن بر اقتصاد نسبت به دیگر مناسبت‌ها قابل‌توجه‌تر است. 

طبق تخمین‌ اتحادیه ملی خرده‌فروشی (NRF)، پنجاه و سه درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی روز ولنتاین را جشن می‌گیرند. این امر منجر به هزینه‌ای حدود 25 میلیارد دلار برای این مناسبت می‌شود، یعنی به طور میانگین هر خانواده 185.81 دلار به این مناسبت خرج می‌کند. 

جای تعجب نیست که خرید شکلات و سایر شیرینی‌ها در روز ولنتاین حرف اول را می‌زند، طوری که ۵۷ درصد از هزینه‌های این روز را به خود اختصاص می‌دهند. همین امسال برآورد شده چیزی حدود ۵۸ میلیون پوند شکلات فقط در آمریکا به این مناسبت خریداری شود.

اما ولنتاین فقط فروش شکلات را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. گل هم از دیگر محصولاتی است که تقاضا برای آن در این روز به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. انجمن گل‌فروشان آمریکا گزارش داده که تنها 250 میلیون شاخه گل رز  توسط گل فروشی‌های ایالات متحده برای روز ولنتاین امسال آماده می‌شود، چرا که این روز رتبه اول را از نظر فروش گل در تمام سال دارد.

یکی دیگر از بخش‌های اقتصاد که به این مناسبت رونق زیادی می‎‌گیرد رستوران‌ها و کافه‌ها هستند. اتحادیه رستوران‌های آمریکا تخمین می‌زند حدود 95 میلیون نفر در این روز مشتری رستوران‌ها و کافه‌ها باشند.   

بر اساس گزارش فوربس، سهم بخش‌های مختلف اقتصاد از روز ولنتاین به این صورت است؛ شکلات (57 درصد)، کارت تبریک (40 درصد)، گل (39 درصد)، رستوران و کافه (32 درصد)، جواهرات (22 درصد) و لباس و پوشاک (21 درصد). 

به صورت کلی، برای کسب‌وکارهای مختلف، به ویژه کسب‌و‌کارهای خرده‌فروشی کوچک، روز ولنتاین فرصت بسیار خوبی برای افزایش درآمد است. به همین خاطر بسیاری از کسب‌وکارها از این فرصت برای برندینگ و ارائه پیشنهادات ویژه به مشتریانشان استفاده می‌کنند و فروش خود را در این روز افزایش می‌دهند.