به گزارش اکو ایران، یافته‌های شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد فجایع طبیعی در سال گذشته حدود 250 میلیارد دلار خسارت به همراه داشته که این مبلغ بالاتر از میانگین 10 ساله است و شامل اثرات فاجعه‌بار ناشی از زلزله‌هایی است که سال گذشته در ترکیه و سوریه روی داد. با این وجود، در ایالات متحده آمریکا طوفان‌ها نسبت به سال 2022 شدت کمتری داشته‌اند و بسیاری از خسارات تحت پوشش بیمه از طوفان‌های منطقه‌ای ناشی شده است. بنابراین کارشناسان بیمه معتقدند که طبقه‌بندی شرکت‌های بیمه باید مورد بازنگری قرار گیرد. 

براساس گزارشی از بلومبرگ، سال گذشته گرمای کره زمین به بالاترین حد خود رسید، به‌طوری که الگوهای آب‌وهوایی تغییر کرد و میلیون‌ها نفر از مردم در معرض دماهای خطرناک قرار گرفتند. پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی نتایج مهمی برای نحوه رسیدگی صنعت بیمه به مطالبات دارد به‌طوری که بانک تسویه حساب‌های بین المللی هشدار داده است که دولت‌ها مجبور به پرداخت این صورتحساب‌ها شده‌اند.

برآورد شرکت مونیخ ره نشان می‌دهد سال گذشته به طور کلی خسارات بیمه شده در جهان حدود 95 میلیارد دلار بوده است. 

دانشمندان پیش بینی می‌کنند که 2024 نسبت به سال قبل هم گرمتر باشد که احتمال وقایع آب‌وهوایی شدید را افزایش می‌دهد. در دمای بالاتر آب بیشتری تبخیر می‌شود و رطوبت اضافی در جو، انرژی لازم برای طوفان‌های شدید را تامین می‌کند.

در 2023، خسارات بیمه‌ای از طوفان‌های شدید در آمریکا به 50 میلیارد و در اروپا به 8 میلیارد دلار رسیده است که هردوی آنها رکوردزنی محسوب می‌شوند. 

در اروپا، قطر تگرگ‌هایی که قطر آنها به 19 سانتی متر می‌رسید به میلیاردها دلار خسارت در شمال ایتالیا و چند منطقه دیگر منجر شد. در ایالات متحده، برخی از بزرگترین خسارات مرتبط با طوفان در غرب میانه و تگزاس اتفاق افتاده است.

زلزله‌های ویرانگر در ترکیه و سوریه در ماه فوریه سال گذشته منجر به خسارت 50 میلیارد دلاری شد، درحالی که تنها 5.5 میلیارد دلار آن بیمه بوده است.