به گزارش اکوایران، به دنبال تصمیم بانک مرکزی روسیه برای افزایش نرخ بهره به بیش از 15 درصد که بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده است، ارزش روبل  - پول ملی روسیه - در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در بیش از شش هفته اخیر رسید.

به نوشته رویترز، روبل همچنین به دلیل فروش ارزهای خارجی توسط صادرکنندگان، مورد حمایت قرار گرفته است. با این وجود، پول ملی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود 25 درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده است.

بانک مرکزی روسیه، نرخ بهره بانکی را 200 واحد افزایش داد که 100 واحد بیشتر از پیش‌بینی تحلیل‌گرانی بوده که در نظرسنجی خبرگزاری رویترز شرکت کرده بودند. بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی افزایش داده است؛ اقدامی که در پاسخ به کاهش ارزش روبل، تورم سرسخت و افزایش هزینه‌های بودجه انجام شده است.

نرخ تورم روسیه در ماه سپتامبر به 6 درصد رسید. بانک مرکزی روسیه از ماه جولای تاکنون نرخ بهره را 7/5 درصد افزایش داده تا بتواند تورم را به 4 درصد بازگرداند.

یکی از تحلیل‌گران ارشد در مصاحبه با رویترز اعلام کرده: «تصمیم امروز بانک مرکزی روسیه، یک تأثیر متوسط و مثبت بر ارزش روبل طی روزهای آینده خواهد داشت، چراکه باعث جذابیت روبل برای سرمایه‌گذاران می‌شود».

هم‌اکنون پیش‌بینی‌های تورمی در روسیه در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد و همین امر می‌تواند بانک مرکزی روسیه را مجبور کند که در جلسه آتی خود در اواسط دسامبر، نرخ بهره را به 16 درصد افزایش دهد.

این بانک همچنین برای اولین بار نشان داد که ممکن است نتواند تورم را به هدف ۴ درصدی خود در سال ۲۰۲۴ بازگرداند.

این نخستین‌بار نیست که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به سرعت افزایش داده است. به دنبال حمله روسیه به اوکراین و آغاز جنگ، این بانک نرخ بهره را از 9/5 به 20 درصد افزایش داد، اما مدت کوتاهی پس از آن، تصمیم گرفت نرخ بهره را کاهش دهد.