به گزارش اکوایران،‌ قیمت گاز طبیعی در اروپا به سطوح کمتری کاهش پیدا کرد زیرا ذخایر گاز قاره سبز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

به نوشته بلومبرگ، ذخایر گاز اروپا در حالی وضعیت خوبی دارد که پیش‌تر هشدارهایی درباره وضعیت آب‌وهوایی سخت در زمستان صادر شده و به نظر می‌رسد که قطر، انتقال محموله‌های ال‌ان‌جی خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده است.

شاخص آتی قیمت گاز طبیعی در روز جمعه با افزایش همراه بود اما در روز دوشنبه (25 دی)، 5/6 درصد کاهش یافت. در حالیکه "نوسان" به یک جنبه دائمی از بازارهای انرژی تبدیل شده، معامله‌گران خیال راحتی دارند چراکه مقامات اروپایی در سال گذشته میلادی توانستند میزان قابل توجهی گاز طبیعی را ذخیره کنند. با این حال، تقاضای صنعتی برای گاز هنوز کم‌تحرک باقی مانده است.

تقاضای گاز در سراسر اتحادیه اروپا طی 2023، بسیار پایین‌تر از سطوح پیش از جنگ بود و حتی تقاضا برای گاز در بیشتر مواقع سال گذشته میلادی، کمتر از سطوح 2022 قرار داشت.

گاز

طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، قیمت گاز پس از آن کاهش یافت که خبرهایی در رابطه با متوقف شدن فعالیت دست‌کم پنج نفت‌کش قطریِ حامل ال‌ان‌جی از روز جمعه، منتشر شد.

پس از حرکت به سمت تنگه باب‌المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ، سه نفت‌کش قطری در سواحل عمان توقف کرده‌اند، کشتی چهارم در دریای سرخ قرار دارد و دیگری نیز در دریای مدیترانه و نزدیک کانال سوئز حضور دارد.

قطر پس از آمریکا، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده ال‌ان‌جی برای قاره اروپا محسوب می‌شود. این کشور حاشیه خلیج فارس معمولا محموله‌های انرژی خود را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به اروپا منتقل می‌کند. ال‌ان‌جی تولیدشده توسط قطر، حدود 13 درصد از مصرف کشورهای اروپای غربی در سال گذشته میلادی را شامل شده است.

همچنین سیستم‌های انرژی اروپا به‌شدت به زنجیره‌های تأمین جهانی وابسته شده‌اند. بر خلاف خطوط انتقال برای گاز طبیعی، ماهیت جهانی تجارت ال‌ان‌جی به این معنی است که فروشندگان به عرضه‌کنندگان و مسیرهای مختلف دسترسی دارند.

با توجه به پیش‌بینی دماهای بسیار پایین طی این هفته در بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان بزرگ‌ترین بازارهای انرژی اروپا، تقاضای گاز برای گرمایش و تولید برق، افزایش خواهد یافت. با این حال، کاهش مصرف صنعتی گاز، میزان بالای ذخایر و ادامه تأمین قوی ال‌ان‌جی برای اروپای شمال غربی، می‌تواند مانع از بالا رفتن بیش از اندازه قیمت گاز شود.

با نگاهی به آینده، تغییر قابل توجهی به سمت هوای گرمتر در سراسر اروپای مرکزی رخ خواهد داد که باعث کاهش بیشتر قیمت گاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا 24 ژانویه (4 بهمن)، دمای پایتخت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان بیش از 6 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین فصلی باشد.