به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته می‌باشند:

شرط بایدن برای دعوت از نتانیاهو به آمریکا

شبکه ۷ اسرائیل فاش کرد که جیک سالیوان رئیس شورای امنیت ملی آمریکا گفته که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است که تا پایان سال جاری میلادی از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند.

اما بایدن برای نتانیاهو شرط گذاشته است که با احزاب مخالف اسرائیل برای حل موضوع اصلاحات قضایی به توافق برسد.

شرط گذاری بایدن برای سفر نتانیاهو به واشنگتن همزمان با برگزاری بیست و ششمین تظاهرات سراسری علیه نتانیاهو صورت می‌گیرد.

محورهای دیدار جو بایدن با نخست‌وزیر سوئد در کاخ‌ سفید

کاخ سفید امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» چهارشنبه هفته جاری با نخست‌وزیر سوئد دیدار و درباره عضویت استکهلم در ناتو و نیز جنگ در اوکراین گفتگو خواهد کرد.

سران دو کشور همکاری امنیتی طرفین را بررسی خواهند کرد و بر دیدگاه خود مبنی بر اینکه سوئد باید هر چه زودتر به ناتو بپیوندد، تاکید خواهند کرد.

افزایش ۱۰.۵ درصدی حقوق نظامیان روسی

دولت روسیه اعلام کرد که حقوق پرسنل نظامی را از اول ماه اکتبر ۱۰.۵ درصد افزایش می‌دهد. دولت طی فرمان منتشرشده در وب‌سایت خود اعلام کرد که این افزایش‌ها شامل افرادی می‌شود که در سمت‌های نظامی هستند، همچنین کارکنان نظامی که طبق قرارداد خدمت سربازی دارند و پرسنل نظامی که به صورت اجباری خدمت می‌کنند.

پیشنهاد غیرمنتظره دولت ایتالیا برای مبارزه ایلان ماسک و مارک زاکربرگ

بزرگترین دشمنی رسانه های اجتماعی ممکن است اکنون در یک محیط نسبتاً غیرمنتظره رخ دهد.

به گفته دولت ایتالیا، از ایلان ماسک و مارک زاکربرگ برای مبارزه در کولوسئوم استقبال می‌شود. نیویورک پست گزارش داد که وزارت فرهنگ کشور با روسای توییتر و متا در مورد دعوا در این محل افسانه‌ای تماس گرفته است.

سفر نخست وزیر اسپانیا به اوکراین در نخستین روز ریاست اتحادیه اروپا

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم برعهده گرفته می‌گوید این کشور تسلیحات جدیدی برای اوکراین می‌فرستد.

آقای سانچز که در نخستین روز ریاست اسپانیا بر اتحادیه اروپا به کی‌یف سفر کرده با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد.

 او در کی‌یف تاکید کرد که قصدش از این سفر تاکید بر «تعهد سیاسی روشن و صریح» اروپا و اسپانیا در قبال اوکراین و حمایت از این کشور در جنگ با روسیه است. 

سانچز در یک کنفرانس خبری مشترک به خبرنگاران گفت: «در چند ماه آینده، ما در موضوعاتی که برای آینده اتحادیه اروپا ضروری است پیش خواهیم رفت و اوکراین در مرکز همه این بحث‌ها قرار خواهد داشت.»

 او همچنین در خصوص وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا گفت: «اخیرا کمیسیون ارزیابی موقتی درباره پیوستن کی‌یف به اتحادیه انجام داده و این گزارش کاملا مثبت است و پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد.» 

بورل: به‌زودی اتفاقات مهمی درباره اوکراین رخ می‌دهد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که رویدادهای بسیار مهمی درباره اوکراین به زودی فاش خواهد شد. جوزپ بورل درباره ماهیت این تحولات گفت که این اتفاقات مهم هم در میدان نبرد و هم در ارتباط با مذاکرات نسبتاً محرمانه مربوط به پایان دادن جنگ در اوکراین خواهد بود.

سربازگیری اینترنتی روسیه از میان شهروندان قزاقستان

مقامات دولت قزاقستان می‌گویند که تلاش‌هایی به تازگی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای استخدام شهروندان این کشور به منظور حضور در جبهه‌های نبرد در اوکراین و جنگ در کنار نیروهای ارتش روسیه شناسایی و کشف شده است.

هشدار مقامات منطقه‌ای در این خصوص روز پنجشنبه پس از انتشار گزارش رسانه های محلی در قزاقستان مبنی بر کشته شدن شماری از شهروندان این کشور در اوکراین مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری‌های محلی و بین‌المللی، تلاش‌های برخط برای سربازگیری از میان شهروندان قزاقستان به صورت همزمان از سوی نیروهای ارتش روسیه و گروه پیمانکاری نظامی خصوصی واگنر صورت گرفته است.

شورش و غارت در فرانسه

چهارمین شب ناآرامی‌ها در فرانسه پس از مرگ ناهل، نوجوان ۱۷ ساله عرب‌تباری که به ضرب گلوله در یکی از مناطق حومه پاریس پلیس کشته شد با درگیری‌های پراکنده میان معترضان و نیروهای امنیتی در برخی شهرهای بزرگ این کشور همراه بود.

بنا به وازرت کشور فرانسه، ۱۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

استقرار خودورهای زرهی سبک در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و نیز بسیج ۴۵ هزار مامور پلیس و نیروی ژاندارمری از تدابیر شدید امنیتی و عزم جدی برای مهار موج اعتراض‌ها حکایت داشت.

خبرگزاری فرانسه با استناد به اطلاعات آماری و گزارش‌های دریافتی از سوی منابع پلیسی، از کاهش نسبی شدت خشونت معترضان در منطقه ایل دو فرانس که پایتخت فرانسه نیز در آن واقع شده است، خبر داد.

شرط بایدن برای دعوت از بی‌بی

شبکه ۷ اسراییل فاش کرد که جیک سالیوان رئیس شورای امنیت ملی آمریکا گفته که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است که تا پایان سال جاری میلادی از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند.اما بایدن برای نتانیاهو شرط گذاشته که با احزاب مخالف اسرائیل برای حل موضوع اصلاح قضایی به توافق برسد.

واکنش نورنیوز به تغییر رابرت مالی

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی در توئیتر نوشت: «برخی تغییر رابرت مالی را پیامی به ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌دانند، حال آنکه سیاست خارجی کشورها وابسته به افراد نیست و حاصل تصمیمات اجماعی ارکان حاکمیت است و مطابق واقعیات عرصه روابط بین‌الملل، معیار ارزیابی اراده کشورها، اقدامات واقعی آنهاست نه تغییر مجریان».