به گزارش اکوایران، از ابتدای  سال جاری کشور با کمبود شیرخشک معمولی مواجه است. مشکلی که در نهایت وزارت بهداشت به طور مشخص سازمان غذا و دارو برای حل آن از نیمه مهر ماه اعلام کرد که شیرخشک صرفا با کارت ملی توزیع می‌شود. توجیه دولت برای این سیاست مقابله با قاچاق شیرخشک بود که سالیان سال وجود داشت.

اما مسئله اینکه امروز عرضه شیر خشک با کارت ملی  برای اتباع و ایرانی هایی که فرزندانشان شناسنامه ( کد ملی) ندارند، مشکل ساز شده است و آنها قادر نیستند، شیر خشک دریافت کنند. محمد طاهری، کارشناس حوزه دارو در این باره گفت: کمبود شیرخشک فقط مربوط به اتباع خارجی نیست چه بسا در استان‌هایی که ازدواج قومی و قبیله‌ای رواج دارد کودکانی فاقد کد ملی که تعداد کمی هم نیستند حضور دارند. این مسئله برایشان مشکل ساز شده است به‌علاوه بچه‌های شیرخوارگاه در فرایند زمانی ثبت شناسنامه و تا دریافت کد ملی از دریافت شیرخشک محروم می‌شوند چون کدملی ندارند.

به نقل از خبرآنلاین، او پیشنهاد داد: دولت می‌تواند، در استان‌های مهاجرپذیر و استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، شمالی و سیستان‌وبلوچستان در بعضی داروخانه‌های منتخب در شهرهای این استان‌ها که آمار کودکان ایرانی فاقد کدملی و کودکان مهاجر بیشتر است سهمیه شیرخشک بیشتری اختصاص بدهند تا بدون دریافت کد ملی و ثبت در سامانه به خانواده‌ها عرضه شود.

آژیر خطر «شیرخشک» به صدا در آمد