به گزارش اکوایران، تورم یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که تغییر قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد. جدیدترین گزارش مرکز آمار خبر از کاهش تورم ماهانه کل کشور در دی امسال می‌دهد. این کاهش به معنای ارزان‌تر شدن کالا و خدمات نیست. بلکه نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت‌ها در دی سال جاری کمتر از مقدار افزایش قیمت‌ها در آذرماه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم مناطق شهری نسبت به تورم مناطق روستایی در سطح بالاتری قرار داشته است. افزایش قیمت کالاها در مناطق شهری حاصل افزایش قیمت در دو بخش اقلام خوراکی و غیرخوراکی بوده است. طبق ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار طی دی 1402 تورم کالاهای غیرخوراکی بیشتر از تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری بوده است. بنابراین می‌توان گفت افزایش تورم این مناطق بیشتر از سمت کالاهای غیرخوراکی بوده است.

021107

شهرها، پیشتاز افزایش قیمت‌ها در دی‌ماه

تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به صورت مستمر و برای گروه متنوعی از کالاها و خدمات است.  جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دی‌ 1402 تورم ماهانه در کل کشور به 2.6 درصد رسیده است. به بیان دقیق‌تر این شاخص بیان می‌کند در دی 1402، خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در مقایسه با آذر سال جاری، 2.6 درصد گرانتر شده است. این رقم در مقایسه با آذر امسال کاهش 0.3 واحد درصدی داشته است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل کشور است. سبد مصرفی افراد در مناطق روستایی و شهری با یکدیگر یکسان نیست. داده های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم مناطق شهری در دی‌ماه 2.7 درصد بوده است. این در حالی است که تورم مناطق روستایی در بازه زمانی مشابه 2.1 درصد به ثبت رسیده است.  بنابراین تورم در مناطق شهری بیشتر از تورم مناطق روستایی بوده است. علاوه بر آن تورم مناطق شهری نسبت به تورم کل کشور هم در سطح بالاتری قرار گرفته است.

تورم کل حاصل افزایش قیمت در دو بخش اقلام خوراکی و غیرخوراکی است. حال این سوال مطرح می‌شود که در دی ماه امسال تورم بالای مناطق شهری ناشی از افزایش قیمت در کدام دسته از اقلام خوراکی یا غیرخوراکی بوده است؟

بار قیمتی غیرخوراکی‌ها سنگین‌تر از خوراکی‌ها

همانطور که اشاره شد تورم ماهانه مناطق شهری در دی امسال به 2.7 درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با آذر ماه 0.2 واحد درصد کمتر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گرانی در مناطق شهری بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.

به بیان دقیق تر در دی 1402، تورم اقلام خوراکی در مناطق شهری به 2.6 درصد رسیده که نسبت به تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها پایین‌تر است. یک ماه قبل و در آذر امسال تورم ماهانه اقلام خوراکی مناطق شهری 4.1 درصد بوده که در نخستین ماه زمستان امسال 1.5 واحد درصد کمتر شده است. البته کاهش نرخ تورم در دی‌ نسبت به آذر به معنای کمتر شدن قیمت‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد اگرچه قیمت‌ها بالا رفته اما میزان این افزایش کمتر از آذر بوده است.

این در حالی است که تورم غیرخوراکی‌ها از 2.3 درصد در آذر به 2.7 درصد در دی ماه افزایش یافته است. بنابراین می‌توان گفت گرانی اقلام غیرخوراکی در مناطق شهری طی دی امسال بیشتر از آذرماه بوده است. همچنین، به طور کلی، تورم کالاهای غیرخوراکی بالاتر از کالاهای خوراکی بوده است.