به گزارش اکوایران: علی محبی، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با اشاره به سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده مدرسه در تراز این سند، از حرکت به سمت حذف کنکور در آینده خبر داد و در ادامه اظهار داشت: همین حالا ۵۰ درصد کنکور حذف شده است و برای سال آینده این رقم به ۶۰ درصد می‌رسد. دنیا را بررسی کنید که چند کشور شبیه ما کنکور برگزار می‌کنند؟

واقعا بقیه جهان چطور است؟

نحوه پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله نکات مهم هر سیستم آموزشی در کشور است. در همین راستا، هر کشور بنا به شرایط خود، از روش‌های گوناگونی به منظور جذب دانشجو بهره می‌گیرد.

تقریبا نزدیک به 60 سال است که فرآیند جذب دانشجو در دانشگاه‌های ایران بوسیله کنکور انجام می‌شود؛ البته در چند سال اخیر کنکور فراز و نشیب‌هایی داشته اما کماکان تنها روش جذب دانشجو در دانشگاه‌هاست.

علاوه بر کشور ما این فرآیند در کشورهای توسعه یافته شرق آسیا مانند کره جنوبی نیز در جریان است. حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که در این کشورها چگونه دانشجویان در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند؟ در همین راستا سری به نظام سنجش و پذیرش دانشجو در کشورهای شرق آسیا می‌اندازیم.

کره جنوبی؛ «سونن» هم مسلک «کنکور»

در بین تمام حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، آموزشی و... ما برای شباهت به کره جنوبی، فرآیند کنکور را انتخاب کرده‌ایم. شبیه‌ترین شیوه برای ورود به دانشگاه به ما، متعلق به کره جنوبی است که تحت عنوان «سونن» از آن یاد می‌شود که از کنکور ایران نیز طولانی‌تر است.

برگزاری این آزمون تقریبا یک روز کامل برای بیش از نیم میلیون دانش‌آموز کره‌ای برگزار می‌شود که در میانه راه، به داوطلبان برای استراحت و ناهار یک ساعت فراغت می‌دهند.

نکته جالب در برگزاری سونن، نحوه طراحی سوالات است که گروهی متشکل از حدود ۵۰۰ معلم هر سال از سراسر کشور انتخاب و به مدت یک ماه به مکانی نامعلوم در استان کوهستانی «گنگوان» منتقل می‌شوند. اعضای گروه حق ندارند از هدف این سفر با کسی سخن بگویند.

در جامعه کره جنوبی که بسیار فضای رقابتی بر آن حاکم است، پذیرش در دانشگاه به عنوان یک معیار تعیین کننده برای بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد از جمله شغل، وضعیت اجتماعی و میزان درآمد تلقی می‌شود.

چین؛ معلومات و قوه تحلیل حرف اول را می‌زنند

 «آزمون سراسری» عمده‌ترین شیوه پذیرش دانشجو در چین است و بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی، این آزمون را ملاک پذیرش دانشجو قرار داده‌اند و می‌توان گفت پذیرش دانشجو در چین متمرکز است.

در حال حاضر آزمون سراسری در چین، یک مرتبه در سال به صورت ملی و در مدت سه روز برگزار می‌شود و موفقیت دانش‌آموزان در دروس دوره دوم آموزش متوسطه، پیش نیاز شرکت در آزمون سراسری به حساب می‌آید.

علاوه بر این، کسب حد نصاب لازم داوطلبان در آزمون سراسری جهت ورود به ضروری است و دروس اجباری آن یعنی ریاضیات، زبان چینی و زبان خارجی از موارد ضروری تحصیل در دانشگاه‌های چین است و سایر دروس که اختیاری و انتخابی هستند، با توجه به علاقه داوطلب و رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل آن را دارد، متغیر است.

ژاپن؛ دانشگاه‌ها مستقل از دولت

دانشگاه‌های ژاپن از نظر مالی و پذیرش دانشجو مستقل از دولت هستند. مراکز آموزش عالی ژاپن یک آزمون سراسری را در پذیرش دانشجو، به عنوان یکی از مراحل و ملاک‌های پذیرش در نظر می‌گیرند. این آزمون تعیین می‌کند که چه مواردی از موضوعات آزمون و با چه ضریبی تشکیل دهنده نمره نهایی داوطلبان باشد.

با این تفاسیر، داوطلب در انتخاب موارد آزمون برای پاسخ دادن، آزاد است. این آزمون طی دو روز و هر سال یکبار در ژاپن برگزار می‌شود.

در این آزمون سراسری، تاکید عمده بر «دانش و اطلاعات» داوطلبان است. زیرا هدف از این آزمون، ارزیابی موفقیت داوطلب در یادگیری برنامه درسی دوره‌های گذشته به ویژه دوره دوم آموزش متوسطه است و در نتیجه در سوالات این آزمون سراسری، بخشی برای سنجش هوش و خلاقیت داوطلبان وجود ندارد.

تنها حدود 15 درصد از دانش‌آموزان ژاپنی، مطابق آمارهای دولت ژاپن در حد فاصل سال‌های 1950 تا 1960 میلادی در دانشگاه‌های این کشور پذیرفته می‌شدند؛ اما امروزه به دلیل وجود فرصت‌های شغلی گسترده در این کشور، کهنسال شدن هرم سنی جامعه ژاپن و همینطور کاهش متقاضیان ورود به دوره‌های آموزش عالی، دانشگاه‌های این کشور نیز دارای ظرفیت‌های خالی شده‌اند.

با این وجود رقابت در بین دانش‌آموزان ژاپنی همچنان رقابت برای دانشگاه‌های مطرح دولتی وجود دارد؛ به گونه‌ای که آنها پس از کسب حداقل نمرات در آزمون سراسری، اقدام به شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه مورد نظرشان می‌کنند.