به گزارش اکوایران، ثبت‌نام کنکور 1402 در حالی آغاز شده که تغییرات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی از مبهم‌ترین دوره‌ها را برای این داوطلبان رقم زده است. 

براساس اعلام روابط عمومی سازمان سنجش از ابتدای شروع ثبت نام روز 11 آبان بیش از 160 هزار داوطلب در کنکور کارشناسی سال جاری شرکت کرده‌اند.

فرآیند ثبت‌نام از روز یکشنبه ۸ آبان آغاز شده و تا ۱۴ آبان ماه ادامه دارد.

 ثبت‌نام این آزمون از تاریخ 8 آبان آغاز شده و تا 14 آبان ادامه دارد و قرار است آزمون نوبت اول، صبح و بعدازظهر 29 و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شود. 

 تاریخ ثبت‌نام دوره دوم از 15 تا 21 فروردین ماه سال 1402 است و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 با توجه به تغییرات کنکور سال 1402 علاوه بر آزمون قرار است سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه هم لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، این تغییر بر پایه مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در 25 تیر ماه امسال بود که رییس جمهور، ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیر ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خرداد ۱۴۰۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود» را برای اجرا ابلاغ کرد. با اجرای مصوبه جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری در سال 2 بار اجرا می‌شود.

تغییرات جدید کنکوری چه مزیتی برای دانش‌آموزان دارد؟

پیش تر سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مزایای این مصوبه در گفتگو با فارس، به پایین آمدن سطح اضطراب دانش‌آموزان با اجرای این امر اشاره و پیش بینی کرده، با اجرای کنکور طبق مصوبه جدید، عدالت آموزشی بیشتری برقرار می‌شود چرا که تاکنون ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار، به دهک‌های بالای جامعه اختصاص داشته و در سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند. 

با توجه به نظرات دبیر شورای‌عالی انقلاب، بدین صورت تفاوتی بین دهک‌های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت و افراد داوطلب کنکور سراسری در مناطق محروم هم می‌توانند از حقوق یکسانی در رقابت بین رشته‌های پرطرفدار برخودار باشند.

تفاوت این دو آزمون در چیست؟

سخنان رئیس سازمان سنجش نشان می دهد، تفاوتی بین دو آزمون وجود ندارد و بالاترین نمره با انتخاب داوطلبان در نظر گرفته می‌شود.این یعنی نوبت دوم، شانس مجددی برای داوطلبانی است که تمایل ندارند نمره آزمون اول آنها لحاظ شود.

حذف دروس عمومی از آزمون 1402

طبق اطلاعیه روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دروس عمومی از آزمون سراسری حذف خواهد شد و منابع آن تنها از طریق امتحانات نهایی سنجیده خواهد شد.البته سهم این دروس در نمره کل کاهش نیافته و در برخی از گروه‌های آزمایشی افزایش داشته است.

امکان ترمیم معدل کنکور 1402 برای داوطلبان

امکان ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ برای تمام داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی کنکور بوده و معدل پایینی دارند، وجود دارد. محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش‌وپرورش در گفتگو با ایرنا، به داوطلبانی که قصد دارند آزمون ترمیم معدل یا نمره برای دروس دوره متوسطه بدهند اعلام کرد که این متقاضیان می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه خود ثبت‌نام کرده و برای هر درس یکبار در آزمون نوبت خرداد، دی یا شهریور شرکت کنند.

ترمیم معدل فارغ‌التحصیلان 84 به قبل

طبق گفته زارعی، افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند، به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش نیاز دارد. 

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در آزمون سراسری 1402

پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری روز شنبه ۷ آبان ماه درباره تغییرات آزمون سراسری از تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سابقه تحصیلی و احتساب آن بر اساس نمرات پایه دوازدهم خبر داد.

طبق گفته‌ وی در این نشست، آزمون اختصاصی در دو نوبت برگزار می‌شود و نمره هر آزمون تا ۲ سال اعتبار خواهد داشت.

همچنین ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و آزمون سراسری از بین دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار می‌شود که دروس و ضرایب آن در دفترچه راهنمای آزمون نیز اعلام شده است.

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبین کنکور ریاضی, تجربی، انسانی

طبق دفترچه ثبت‌نام آزمون سراسری 1402 تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبین کنکور ریاضی, تجربی، انسانی 

در نظام 3-3-6 به صورت ۴۰ درصد قطعی است و برای  فارغ التحصیلان نظام سالی-واحدی / ترمی -واحدی، تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم ۳۰ درصد و پیش‌دانشگاهی ۱۰ درصد و‌ در‌ مجموع ۴۰ درصد به صورت قطعی خواهد بود.

برای تمامی داوطلبین کنکور هنر و زبان در نظام 3-3-6، سالی -واحدی و ترمی -واحدی تاثیر سوابق تحصیلی فقط در دروس عمومی به میزان ۲۶ درصد و به صورت قطعی خواهد بود.

حین ثبت‌نام کنکور، در درج معدل دقت کنید!

داوطلبان باید در نظر داشته باشند که ناهمسانی معدل در نتیجه آزمون آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حین ثبت‌نام در درج معدل دقت کنند.