اکوایران: مبادلات تجاری ایران و آمریکا در 11 ماهه سال 2022 از مرز 51 میلیون دلار گذشت. براساس داده‌های اعلام شده از سوی دفتر آمار آمریکا در مدت زمان مورد بررسی 40 میلیون به واردات از آمریکا و 11 میلیون به صادرات ایران به این کشور اختصاص داشته است.

به گزارش اکوایران؛ هرچند مبادلات تجاری ایران و آمریکا در 11 ماه سال 2022 رشدی 38 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2021 داشته است، اما این نکته را باید در نظر گرفت که میزان تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل‌توجهی نیست. ایران بین مقاصد صادراتی آمریکا در 11ماهه 2022 رتبه 175 و بین منابع تامین کالاهای وارداتی این کشور رتبه 171 را به خود اختصاص داده است. اما داشتن مبادله تجاری میان دو کشور در شرایط تحریم نکته در خور توجهی است.

روند صادرات ایران به آمریکا

براساس داده‌های اعلام شده روند صادرات ایران به آمریکا به 11 میلیون دلار رسید، که بیشترین حجم در سپتامبر سال 2022 رقم خورد و رقم صادرات ایران به این کشور به 5.9 میلیون دلار رسید. در ماه مارس هم با صادرات 4.6 میلیون دلار ایران توانست دومین ماه با بیشترین حجم را از آن خود کند. 

آمریکا 2

تراز تجاری دو کشور

براساس داده‌های اعلام شده حجم تجارت ایران و آمریکا در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۲ با رشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 51.3 میلیون دلار رسید.

تبادل کالا بین دو کشور در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷.۲ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در ۱۱ماهه ۲۰۲۲ ارزش صادرات آمریکا به ایران رشد ۱۱ درصدی داشته است. در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر36.8 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه ۲۰۲۲ به 40.3 میلیون دلار افزایش‌یافته است. با توجه به داده‌های اعلام شده روند مبادلات دو کشور به منفی 29.3 میلیون رسید.

تراز آمریکا

روند مبادلات تجاری ایران و آمریکا

اما روند واردات این کشور از ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۰ برابری داشته و به ۱۱ میلیون دلار رسیده است. آمریکا در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ تنها 1.1 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش بیشترین حجم واردات ایران از آمریکا با 5.4 میلیون دلار در جولای سال گذشته میلادی صورت گرفت.  

داده‌های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که ژانویه سال 2022 دومین ماه با بیشترین حجم تجارت آمریکا به ایران بود و حجم صادرات آمریکا در این ماه به 4.9 میلیون دلار رسید. سومین گام در نوامبر ۲۰۲۲ صادرات آمریکا رقم خورد و ایران 4.7 میلیون دلار واردات از این کشور داشته است، در این ماه حجم صادرات به این کشور 0.1 میلیون دلار اعلام شده است.

آمریکا 1