به گزارش اکوایران ،جلسه امروز شورای شهر تهران نرخ بلیت باغ پرندگان ، خدمات عرضه شده در میادین میوه و تره بار و نام گذاری 22 معبردر دستور کار بود .  جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران و با بیان اینکه تذکر امروز بنده در خصوص آرای دیوان عدالت اداری و ابطال مصوبات شورای شهر تهران است گفت : مردم چه ذینفع باشند و چه نباشند می‌توانند در خصوص مصوبات دولتی به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

او با اشاره به ابطال مصوبات شورای شهر تهران در دیوان عدالت اداری گفت: اکنون شاهد این هستیم که برخی از مصوبات شورای شهر تهران توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده‌اند ، روشن است که قضات دیوان عدالت اداری به صورت دقیق به شکایات رسیدگی و رای خود را صادر می‌کنند، اما آنچه موجب تذکر بنده شده، حضور و نقش کمرنگ نمایندگان شهرداری و شورای شهر در دفاع از شکایات است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ماده ۴ مصوبه شماره ۲۴۷۷ درخصوص رتبه‌بندی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرویس مدارس توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است گفت: متاسفانه در رای دیوان عدالت اداری هیچ دفاعیه‌ای از شهرداری تهران درج نشده است و در انتهای دفاعیات نیز گفته شده علی رغم ارسال نسخه دوم دادخواست و ضمائم آن به طرف مورد شکایت، تا زمان قانونی هیچ پاسخی دریافت نشده و این به معنای آن است که شهرداری و شورای شهر پاسخی به شکایت نداده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: برای تصویب یک مصوبه در شورای اسلامی شهر تهران بررسی‌های طولانی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز فرمانداری مصوبه را طی یک فرایند قانونی به تایید می‌رساند اما اگر دفاعیات متقنی باشد شاهد ابطال مصوبات نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۶ مورد از مصوبات شورای شهر ابطال شدند گفت: مصوبه مطالعات عارضه سنجی ترافیکی، مصوبه کسب و کار و پیشه و تبصره سوم مصوبه نحوه اخذ بهای مدیریت پسمان از جمله مصوباتی هستند که باطل شده‌اند، ابطال مصوبات حاکی از آن است نمایندگان حقوقی موظف هستند که به صورت متقن و دقیق به تمامی شکایات پاسخ دهند و اگر مشکل قانونی نیز وجود دارد پیش از تصویب مصوبه آن را به نمایندگان اطلاع دهند.

 نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا هم در خصوص لزوم بارگذاری مصوبات، آئین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی شورا و شهرداری تهران در سامانه ۱۲۰ متذکر شد: وفق تبصره بند ۲ از ماده ۱۲۰ قانون دیوان عدالت اداری، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱۲ این قانون مکلف هستند با حفظ محرمانگی طبق قوانین و مقررات مربوط، یک نسخه از مصوبات، آئین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی خود را ظرف مدت یک ماه بعد از وضع یا صدور در پایگاه الکترونیکی دیوان قرار دهند. 

وی در ادامه تصریح کرد: خودداری از این قانون از طرف دستگاه مذکور تخلف اداری محسوب می‌شود؛ بر همین اساس طبق اعلام معاونت، حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری، سامانه ۱۲۰ از سوی این نهاد راه‌اندازی شده و ناظر بر این تکلیف، شورا و شهرداری نیز به حکم قانونگذار مکلف به بارگذاری مصوبات، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های خود در سامانه فوق هستند. لذا به شورا و شهرداری تذکر داده می‌شود در اسرع وقت تمهیدات و مقدمات انجام این تکلیف قانونی را به اجرا درآورده و نتیجه آن را به شورا گزارش دهند. 

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران  هم در تذکری ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل جلسات مرتب و مستمر کمیته برنامه ریزی و نظارت ستاد ارتقا سلامت اداری گفت: بسیاری از مصوبات کارگروه شفافیت و رفع تعارض باید به تایید این کمیته برسند که نتیجه اش بروز رسانی و نیز بارگزاری تکالیف شهرداری در سامانه شفافیت می شود و لذا این کمیته نقش مهمی در بروز رسانی سامانه شفافیت دارد. ذیل کمیته برنامه ریزی و نظارت ستاد ارتقا سلامت اداری، کارگروه شفافیت و رفع تعارض وجود دارد که مسئولیت آن با مجموعه حراست است و من بارها از تشکیل جلسات این کارگروه و مصوباتی که داشته اند تشکر کرده ام ، ولی مصوبات این کارگروه برای اجرایی شدن باید به تایید کمیته مذکور برسد و در غیر اینصورت این مصوبات جنبه اجرایی پیدا نمی کند .

صادقی ادامه داد: لذا از آقای باقری درخواست دارم گزارشی از اقدامات و تشکیل جلسات این کمیته در دو سال و نیم گذشته به شورای شهر ارایه دهند.

وی افزود: تشکیل مرتب و مستمر جلسات این کمیته ثمرات و برکات زیادی دارد؛ از جمله بروز رسانی سامانه شفافیت. می دانید که بعضی از قسمت های سامانه شفافیت بایستی بروزرسانی شود که مصوبه این کمیته را می خواهد و اگر انجام نشود سامانه بروزرسانی نمی شود .

صادقی یادآور شد : بعضی از وظایف و تکایلفی که به عهده شهرداری هست هنوز در سامانه شفافیت بارگزاری نشده نظیر املاک بند 6 ماده 55 که بایستی بارگزاری شود که در دستور کار کمیته هم هست و لذا تشکیل جلسات این کمیته و تایید مصوبات کارگروه شفافیت و رفع تعارض نقش مهمی در بروز رسانی سامانه شفافیت دارد.

مهدی پیرهادی هم با بیان اینکه باید خبرهای خوب را نیز به مردم داد، درصحن شورای شهر تهران گفت: تعداد بوستان های شهر تهران نسبت به زمان پیش از انقلاب ۳۱ برابر شده که تحول چشمگیری در نظام جمهوری اسلامی ایران است و سیاست کلان این نظام را می رساند که رهبران آن تا چه اندازه اهمیت خاصی برای حفظ و توسعه فضای سبز قائل بوده اند.

وی با اعلام اینکه تنها در زمستان سال قبل ۶۰۰ هزار درخت در کمربند فضای سبز تهران غرس شد؛ تصریح کرد: در مورد این موضوع اخبار کمتر به گوش می رسد. به دستور مقام معظم رهبری ۴۵ هکتار از اراضی جنب مصلی در حال آماده سازی برای ایجاد یک چهارباغ است و ۱۴ هکتار از آن به عنوان باغ بهشت در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. میزان باقی مانده تا ۴۵ هکتار نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد. این باغ برای توسعه فضای سبز و غنی سازی اوقات فراغت راه اندازی خواهد شد.

پیرهادی با بیان اینکه ۵۴ هکتار از روددره فرحزاد تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید؛ یادآور شد: ما این اخبار خوب را نتوانستیم به درستی اطلاع رسانی کنیم. این ضعف در رسانه ها دیده می شود و انتظار داریم صدا و سیما نیز به آن بپردازد.

وی ادامه داد: باغ نظر در منطقه ۱۰، باغ اسلامبولچی در منطقه ۱۰ و باغ مافی در منطقه ۱۱ و دیگر باغات به رقم هزار میلیارد تومان تملک شدند. با نگاه عدالت محور و نگاه به مناطق جنوبی شهر، ملک جعفریان در منطقه ۱۰ به عنوان یکی از مناطق کم برخوردار از لحاظ فضای سبز تملک شده است. ملک قالیشویی در منطقه ۱۶ نیز تملک شده و در حال آماده سازی برای ساخت بوستان است و برخی موارد نیز در آستانه افتتاح هستند.

پیرهادی با بیان اینکه در سال گذشته نیز ملک ورثه مرحوم صادقی در منطقه ۱۶ به وسعت ۲۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع تملک شده است؛ گفت: باغ بانک صادرات در منطقه ۱۷ نیز به وسعت ۱۳ هزار و ۴۸۹ متر مربع مورد تفاهم قرار گرفته است. اقدامات تملک حمام ذوالفقاری در منطقه ۸ نیز در سال قبل انجام شده و ۲۰ باغ نیز در سال جاری در مناطق ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ برای توسعه فضای سبز تملک خواهد شد. در مجموع ۲.۵ میلیون درخت برای توسعه فضای سبز در این دوره غرس شده و از اقدامات مؤثر این دوره است.

درجلسه امروز شورای شهر تهران همچنین یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین میزان و چگونگی پرداخت حق الزحمه به اعضای کمیسیون های موضوعه، اعم از نمایندگان شورای شهر تهران و غیر از آن ها، با یک فوریت در دویست و بیست و ششمین صحن شورای اسلامی شهر تهران، با اکثریت آراء به تصویب رسید.

  لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز تفریحی - بازدید از مجوعه باغ پرندگان تهران» هم در صحن شورای شهر تهران بررسی شد . 

محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در ارائه توضیحاتی در این خصوص عنوان کرد: لوایح تعیین بهای خدمات به مرور درحال بررسی است و تعدادی از آن آماده شده که یکی از آن بهای خدمات مجموعه باغ پرندگان است.

وی ادامه داد: شهرداری لایحه ای را برای بهای خدمات مجموعه باغ پرندگان ارائه کرده که هزینه های مجموعه را حساب و قیمت جدید را اعلام کرده است که براساس آن، پیشنهاد شهرداری ۱۳۵ هزار تومان است.

آخوندی بیان کرد: باتوجه به بررسی های انجام شده، نهایتا کمیسیون خدمات شهری و برنامه و بودجه به نتیجه رسید که این عدد را به ۹۰ هزار تومان کاهش دهد، چراکه معتقد هستیم همه هزینه‌های این مجموعه را نباید از مردم دریافت کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ادامه داد: عدد پیشنهادی شورای شهر هزینه‌های این مجموعه را پاسخگو نیست اما شهرداری باید برای تامین هزینه های مجموعه فکری کند.

وی گفت: برای بازدید کنندگان خارجی مبلغ ۳۰ دلار در نظر گرفته شده همچنین بهای ورودی پارکینگ پیشنهاد شهرداری ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که آن را هم به ۱۵ هزار تومان کاهش دادیم و به ازای هر نیم ساعت توقف در پارکینگ مبلغ ۳ هزار تومان لحاظ خواهد شد. 

آخوندی خاطر نشان کرد: در زمان های کمبود مراجعه و بازدیدکننده، شهرداری تقاضای ۱۵ درصد کاهش قیمت را داشته اما نظر کمیسیون مشترک (خدمات شهری و برنامه و بودجه) ۲۰ درصد کاهش قیمت بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه این مجموعه در حاشیه شهر تهران واقع شده است و هنوز تبلیغات کاملی صورت نپذیرفته و مردم نسبت به وجود چنین مکانی آشناییت کامل ندارند گفت: متاسفانه هنوز ماهم بعنوان عضو شورا از وضعیت دقیق آن اطلاعی نداریم و نمیدانیم در سال گذشته چه میزان بازدید داشته و کسب درآمد صورت گرفته است، مضافاً بر اینکه ابعاد انعقاد قرارداد بهره برداران نیز برای ما روشن نیست که نیاز است در این خصوص گزارشی از سوی شهردار منطقه به صحن شورا اعلام شود.

ناصر امانی همچنین در خصوص ابهام موجود در تمدید قرارداد 11 ساله پیمانکار فعلی سوالاتی نیز مطرح کرد و پس از توضیحات شهردار منطقه 4 صراحتا اعلام کرد که موضوع این قرارداد دارای اشکال است.

مهدی چمران همچنین بر زمینه اطلاع رسانی مطلوب در خصوص معرفی این باغ ارزشمند تاکید کرد.

علی اصغر کمالی زاده، شهردار منطقه ۴ نیز با بیان اینکه هشت هزار بال پرنده در باغ ۲۳ هکتاری پرندگان وجود دارد، اظهار کرد: از نظر وسعت و تعداد پرنده منحصر به فرد است و چهار برای باغ پرندگان اصفهان است.

وی افزود: در ۱۵ روز عید امسال بیش از ۴۵ هزار بازدید از باغ پرندگان صورت گرفت و دومین مقصد گردشگری مجموعه های تفریحی شهرداری تهران بود. سال قبل ۴۱۵ هزار نفر بازدید صورت گرفت و امسال با برنامه ریزی ها، میزان بازدید افزایش خواهد یافت.

کمالی زاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بر اساس کارشناسی های صورت گرفته و توجیه اقتصادی عدد ۷۰ هزار تومان مطرح و ۴۲ هزار تومان تصویب شد، خاطرنشان کرد: سال قبل عدد مصوب ۶۰ هزار تومان بود و امسال بر اساس هزینه ها و تورم عدد ۱۳۵ هزار تومان را پیشنهاد کرده ایم و پس از بحث و بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه، عدد ۹۰ هزار تومان مصوب شد.

وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار سه ساله بود که به پایان رسیده و رقم  19میلیارد تومان را طلب کرده و از کمیسیون ماده ۳۸ رأی گرفته و قرار بر این شد با همین پیمانکار قرارداد ۱۵ ساله منعقد شود که این اقدام انجام شد.

شهردار منطقه ۴ با بیان اینکه کارشناسی مالی به مأخذ زمان صفر قرارداد یعنی سال ۱۴۰۰ انجام شده است، یادآور شد: قرارداد به مدت ۱۳۲ ماه تمدید شده است. با توجه به هزینه های بالای نگهداری پرندگان و فضای مجموعه، تعداد کسانی که مایل به نگهداری این باغ بودند، زیاد نبود؛ لذا ما قرارداد را با پیمانکار قبلی تمدید کردیم.

وی با اعلام اینکه تمام ۴۱۵ هزار بازدید انجام شده با بلیط نبوده و با احتساب تخفیف ها و دیگر محاسبات، سال قبل ۲۸۴ هزار نفر از باغ پرندگان بازدید کردند، گفت: وقتی میزان فروش بلیط از ۲۹۰ هزار مورد بگذرد تقسیم هزینه ها بین شهرداری و سرمایه گذار انجام می شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه قرارداد پیمانکار باغ پرندگان باید کمیسیون حقوقی شورا برای بررسی دقیق تر ارجاع شود خواستاد تبیین قیدی برای شفافیت در این زمینه شد. 

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات تبلیغی برای اطلاع رسانی به گردشگران و شهروندان در سطح شهر تهران لحاظ شده بود؛ گفت: متأسفانه این اقدام در سال جدید مغفول واقع شده بنابر این پیشنهاد می شود تا در متن لایحه یک تبصره تکلیفی به شهرداری تهران افزوده شود تا شناسایی و معرفی مکان های این چنینی را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه نرخ استفاده از پارکینگ های روباز برای سال ۱۴۰۳ پنج هزار و ۶۰۰ تومان، به ازای هر ساعت تا ۱۲ ساعت هزار و ۳۰۰ تومان و مازاد بر آن ۶۰۰ تومان است، اظهار کرد: تقاضای ما این است که الگوی واحدی برای پارکینگ ها در نظر بگیریم و یکسان باشد. 

وی افزود: با توجه به نرخ پارکینگ های روباز پیشنهاد ما این است که نرخ پارکینگ باغ پرندگان به ازای سه ساعت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: پیشنهاد ما این است که نرخ بلیط بازدید از باغ پرندگان نیز بر اساس تورم و ۳۵ درصد افزایش پیدا کند ضمن انکه ما علاوه بر ساخت بزرگراه و اقدامات عمرانی، باید فضایی فراهم کنیم که مردم بتوانند از آن لذت ببرند نه اینکه مردم با این ارقام بترسند که با خانواده خود از مجموعه بازدید کنند.

وی ادامه داد: با وجود افزایش 90 هزار تومانی تقریبا هر شهروند باید حدود نیم میلیون بابت بازدید و استفاده از این باغ را پرداخت کند که با وجود مشکلات اقتصادی این مقوله موجب ترس مردم و عدم استفاده از این مکان خواهد شد ضمن آنکه ما مسئولیت داریم تا برای افزایش نشاط شهروندان سوبسید آن را پرداخت کنیم.

این عضو شورا نیز در انتقاد به اینکه در لایحه استفاده از پارکینگ با این نرخ ورودی برای 3 ساعت اظهار کرد که قطعا شهروندان برای بازدید از این باغ حداکثر 90 دقیقه زمان صرف خواهند کردو قطعا تا 3 ساعت در آن مکان حضور نخواهند داشت از این رو نباید با منطق یک بام و دو هوا موجب آزردگی خاطر شهروندان شویم.

ناصرامانی ؛عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این مجموعه در حاشیه شهر تهران قرار گرفته و خیلی برند نشده که همه مردم و مسافرانی که وارد شهر تهران می‌شوند در جریان قرار بگیرند و ما هم اطلاعات چندانی از وضعیت آنجا نداریم؛ مثلا طی سال گذشته چه میزان بازدید وجود داشته، چقدر مراجعه کننده داشته و پیمانکاری که در آنجا بهره برداری می‌کند قراردادش به چه شکل است؟ 

او در ادامه گفت: قرارداد 11 12 ساله به علت رأی کمیسیون ماده 38 بوده یا علت دیگری داشته است؟ قدری قابل تأمل است. هیچ کدام از این دو، علت قانونی برای طولانی قرارداد بستن نمی‌شود. کمسیون ماده 38 حداکثر می‌تواند بگوید به خاطر این که ضرر و زیانی متوجه پیمانکار نشود قراردادش را تمدید کنید؛ یعنی به خودش واگذار کنید. 

امانی اضافه کرد: ترک تشریفات هم برای این است که به مناقصه نگذارید و نه این که 11 سال با یک پیمانکار قرارداد ببندید. این اشکال و ایراد دارد و اصلا قابل قبول نیست. با افزایش بیش از ۴۰ درصد قطعا در هیئت تطبیق با مخالفت مواجه می‌شود و باید تعدیل گردد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: ما سه سال افزایش نرخ نداشتیم و امسال به صورت ناگهانی رقم را افزایش دادیم بطوریکه افزایش ها در این لایحه نرخ ورودی 50 درصد، نرخ پارکینگ 100 درصد و هر نیم ساعت استفاده از پارکینگ 200 درصد افزایش پیشنهاد شده و این درست نیست و باعث نگرانی می شود.

پیرهادی؛رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص مخالفت خود با  افزایش نرخ استفاده از پارکینگ باغ پرندگان گفت: علت مخالفت بنده این است که نرخ قبلی 60 هزار تومان بوده و پیشنهاد افزایش به 135 هزار تومان داده شد که این میزان بیش از 2 برابر است؛ اما نکته اینجاست که بر مبنای کارشناسی ماده 38 و احراز زیان بهره بردار در دوران کرونا رقمی بالغ بر حدود 10 میلیارد تومان برای جبران زیان به طرف قرارداد پرداخت شده از این رو ما نمی توانیم در یک دوره زمانی آنهم به دلیل عدم افزایش در 3 سال گذشته رقم تا تا این میزان بالا ببریم.

وی افزود: در بررسی ها به تفاهم رسیدیم که رقم پیشنهادی به 90 هزار تومان برسد.

در نهایت این لایحه با اکثریت آرای اعضای شورای شهر به تصویب رسید و علاوه بر ارسال قرارداد پیمانکار به کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران، مقرر شد تا نرخ بهای ورودی پارکینگ تا ۳ ساعت اول مبلغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان دریافت شود و سازمان زیباسازی نیز در تبلیغ این مجموعه همکاری لازم را داشته باشد.

در جلسه امروز همچنین  بررسی لایحه « بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی در سال 1403» در دستور کار شورا قرار گرفت  که رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در ارائه توضیحاتی در این خصوص  با بیان اینکه بهای خدمات یک نفر تا مبلغ ۵۶۰ هزار تومان است؛ اظهار کرد: بهای خدمات هر خانوار دو نفره تا ۶۳۰ هزار تومان، خانواره سه نفره تا مبلغ ۷۰۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره 770 هزار تومان، خانوار پنج نفره ۸۴۰ هزار تومان و ۶ نفره و بیشتر تا ۹۱۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.

محمد آخوندی با بیان اینکه نماینده استانداری در محل تمدید کارت های اقامت حضور دارد و سهم شهرداری از رقم مشخص خواهد شد؛ گفت: بر اساس تفاهم نامه  ای که درآینده با استانداری منعقد خواهد شد مقرر شد تا 50 درصد این درآمد بعنوان سهم شهرداری لحاظ شود مضافاً بر اینکه شهرداری نیز مکلف شد تا در نقاطع زمانی سه ماهه گزارش درآمدی در این بخش را به شورا احراز کند.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز با ذکر این نکته که این رقم در مناطق حاشیه تهران کمتار است و برخی از تبعه هایی که در تهران تردد می کنند بهای خدمات خود را در شهرهای حاشیه تهران پرداخت می کنند اظهار کرد که ما قبلا درخواست کردیم تا نشانی سکونتگاه های این افراد به دستگاه های متولی احراز شود از این رو سوال این است که شهرداری چطور مقدمات شناسایی و کنترل این موارد را صورت خواهند داد؟

 آخوندی در پاسخ به این پرسش با اشاره به نامه وزارت کشور در این خصوص یادآور شد که وزارت کشور نرخ استانهایی مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی بطور یکسان لحاظ خواهد کرد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ما هر سال این لایحه را تصویب کرده ایم، اما هیچگاه شهرداری تهران به علت نبود ضمانت اجرایی هیچگونه خروجی و حتی ریالی درآمد از این بخش نداشته است یادآور شد: فرمانداری تصمیم می گیرد و ارقام را دریافت می کند و اقامت آنها را تمدید می کند؛ چراکه تمدید کارت اقامت بر عهده شهرداری نیست.

وی ادامه داد: با وجود چنین اتفاقی نمیدانم تصویب این لایحه چه الزامی برای شورا و شهرداری دارد.

در نهایت، لایحه بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی در سال ۱۴۰۳ با ارقام پیشنهادی به تصویب رسید.

لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه بهای خدمات ورود خودرو به پایانه‌های میادین و بازارهای میوه و تره بار» هم از موضوعاتی بود که در صحن امروز شورای شهر بررسی و تصویب شد . 

ابتدا مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به اجمال در خصوص اصلاحات مطرح شده در این لایحه توضیح داد: به دلیل شرایط خاصی که این مکان دارد، پیشنهادات متفاوتی در این لایحه در خصوص برخی موارد ارائه شده است؛ یکی از مسائلی که در این خصوص مطرح شده توقف طولانی برخی از خودروها به دلایل مختلف است که این مورد نمی‌تواند تابع قوانین قبلی بوده و باید متفاوت باشد.

پیرهادی ادامه داد: بر همین اساس در لایحه مبلغ ورودی  برای خودروهای سنگین، به این شرح مشخص شده است که نرخ توقف تا 24 ساعت اول، یک عدد تعیین شده و  برای توقف 24 تا 72 ساعت و بیش از آن درصد بیشتری لحاظ شده است تا افراد این محل را تبدیل به پارکینگ عمومی نکنند. برای انواع خودروهای سواری نیز با هدف رفاه حال شهروندان مبلغ سال گذشته صفر شده است، با این اوصاف هیچ مبلغی از انواع خودروهای سواری اخذ نمی‌شود؛ برای خودروهای نیسان و وانت نیز مبلغی تعیین و تفکیک شده است. 

جعفرتشکری هاشمی ؛رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه آنچه در لایحه قبلی در خصوص پارکینگ‌های روباز در شورا مصوب شد، به مراتب نرخ بالاتری نسبت به قیمت‌های پیشنهادی امروز سازمان میادین دارد، اظهار داشت: نتیجه این تفاوت تبدیل میادین تره بار به پارکینگ عمومی توسط کامیوندارها خواهد شد. این تفاوت در نرخ گذاری‌ها از یک سو موجب محروم شدن سازمان میادین از درآمد خود و از سوی دیگر افزایش تردد رانندگان خودروهای سنگین در مدخل میادین خواهد شد.

تشکری در ادامه در خصوص صفر شدن تعرفه برای خودروهای سواری نیز بیان کرد: اینکه در لایحه هیچ تعرفه‌ای برای خودروهای سواری در نظر گرفته نشده است، خود یک آفت است، هر چیزی باید قیمت خود را داشته باشد؛ این در حالی است که در خصوص سایر بازارها از خودروهای سواری برای پارک هزینه دریافت می‌شود چرا باید این تبعیض وجود داشته باشد. میدان مرکزی چه فضیلتی بر سایر میادین دارد؟ لذا پیشنهاد می‌شود ضمن پرهیز از این دوگانگی و چندگانگی‌ها در تعیین نرخ‌ها، همان مصوبه قبلی اجرا و تعرفه صفر هم حذف شود. در اینجا بیش از هر زمان دیگر ضرورت یکسان سازی الزام آور می‌شود. 

بختیاری زاده؛مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مسئله اساسی در میدان مرکزی این است که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در آن تردد دارند، گفت: مسئله ما خودروهای باربری هستند که به میدان مراجعه می کنند تا بار خود را تخلیه کنند و فروشندگان سطح شهر نیز در این محل خرید انجام می دهند. این فرآیند چند ساعت زمان می‌برد و ما یک زمان منطقی برای آن در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: میدان مرکزی فضای امنی برای پارک خودروهاست و با توجه به هزینه سنگین پارک خودروهای سنگین در پارکینگ‌های سطح شهر، خودروهای سنگین در میدان مرکزی پارک می‌کنند و این موضوع مشکل ساز است و فضای سبز از بین می‌رود و سالانه هزینه‌های زیادی برای نظافت معابر، روسازی آسفالت و حفظ فضای سبز صرف می‌شود.

بختیاری زاده با بیان اینکه بیش از ۲۴ ساعت منطقی برای پارک خودروهای سنگین نیست، یادآور شد: در مواردی حتی خودروهای سنگین از ۷۲ ساعت تا یک هفته در این فضا پارک می‌شوند و با توجه به اینکه ما به دنبال بازدارندگی از توقف بیجا هستیم عدد بالایی را برای توقف بیش از ۷۲ ساعت پیش بینی کردیم. در کمیسیون خدمات شهری و برنامه بودجه عدد ۱۲ هزار تومان برای توقف در پارکینگ ها بیش از ۷۲ ساعت به ازای هر ساعت پیش بینی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه میزان افزایش نرخ پارکینگ باید منطقی باشد، خاطرنشان کرد: خودروهای سواری که در میدان مرکزی پارک می شوند، معمولا به مالکین غرفه‌ها تعلق دارد و در سال‌های اخیر همواره نرخ پارک خودروهای سواری صفر بوده است.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ غرفه دار و بار فروش در میدان مرکزی حضور دارند، تصریح کرد: نرخ پارک تریلی‌ها و وانت بارها دریافت می‌شود اما معمولا بارفروشان با خودروی سواری در این میدان فعالیت نمی‌کنند. در مجموع فضایی مجزا برای پارک خودروهای سواری هیچگاه وجود نداشته و پارکینگ برای خودروهای سنگین و وانت بارها بوده است.

تشکری هاشمی در واکنش به پاسخ و توضیحات مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تصریح کرد: به نظر من نیازی برای ارائه این لایحه وجود نداشت. چه کسی گفته که سازمان میادین می‌تواند لایحه ارائه دهد. قبلاً مصوبه‌ای در این باره انجام شده است. پارکینگ‌های عمومی به عنوان یک مکان عمومی نباید رایگان باشد یعنی اینکه بگوییم کارمندان یک شرکت از پارکینگ عمومی رایگان استفاده کنند به صرفه و منطقی نیست چرا که محافظت و نگهداری و ارائه خدمات در این پارکینگ‌ها هزینه بر است، مگر اینکه شرکتی خود اقدام به رایگان کردن نرخ استفاده از پارکینگ عمومی برای کارمندانش کند. ما باید این روال اشتباه را اصلاح کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: افزایش درصد نسبت به سال گذشته باید به گونه‌ای باشد که منطقی به نظر برسد. در جدول مندرج در متن لایحه تنها یک مورد به کامیون‌ها اختصاص یافته و تناژهای مختلف در آن قید نشده است که هر یک مبلغ مجزایی دارد، تحت همین شرایط هم بیش از 40 درصد افزایش داشته و دیگر نمی‌توان بیش از این میزان افزایشی را اعمال کرد. در هیچ سالی تاکنون نیز مبلغی برای خودروهای سواری اخذ نشده است. 

امانی، عضو شورا نیز در خصوص افزایش 40 درصدی انتقاد داشته و بیان کرد: افزایش بیش از ۴۰ درصدی برای تمام قیمت‌ها بسیار زیاد است و با مخالفت هیئت تطبیق مواجه خواهد بود. 

پیرهادی در پاسخ گفت: استهلاک خودروهای سنگین برای سازمان بسیار بالا و هزینه بر است.

چمران در پاسخ گفت: اگر لایحه فوق با لایحه قبلی متفاوت باشد منطقی است که بررسی شده و به رای گذاشته شود و از آنجا که این تفاوت وجود دارد یعنی مصوبه قبلی در خصوص پارکینگ عمومی است و لایحه فعلی در خصوص میادین میوه و تره بار است؛ در اینجا هدف این است که میدان میوه و تره بار تبدیل به پارکینگ عمومی نشود، لذا پیشنهاد می‌شود ساعات اولیه بر اساس میزان پیشنهادی یعنی 38 درصد افزایش یابد اما نرخ توقف‌های طولانی گران‌تر شود. 

در نهایت، پیشنهاد رئیس شورا با موافقت اکثریت آرای اعضاء تصویب شد. 

در ادامه جلسه نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در تشریح مصوبات بیست و نهمین جلسه این کمیسیون با بیان اینکه 22 تغییر نام مصوب شده در این جلسه مربوط به مناطق یک، دو، سه، چهار، شش، هفت و بیست و یک هستند، بیان داشت: پلی جدید الاحداث واقع در منطقه یک اتوبان ارتش، مقابل شهرک شهید محلاتی به نام سردار شهید سیدرضی موسوی نامگذاری شده است. این شهید بزرگوار از اعضای سپاه قدس مستقر در سوریه بودند که در دی ماه 1402 در حمله هوایی اسرائیل در سوریه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: خیابان جهاد واقع در منطقه یک، شهرک شهید محلاتی به نام سردار شهید علی کمیلی فر نامگذاری می شود. این شهید والا مقام به عنوان سرتیپ سپاه به مناطق جنگی اعزام شدند و در سال 1367 در حلبچه به شهادت رسیدند. این نامگذاری به درخواست همسر شهید صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان داشت: مجموعه ورزشی فاقد نامی واقع در منطقه یک، شهرک نفت، بلوار آبادان، میدان مسجد سلیمان، ابتدای خیابان برازجان روبه روی سرای محله شهرک نفت به نام شهدای شهرک نفت نامگذاری می شود. این تغییر نام به درخواست شهروندان صورت می گیرد.

معدنی پور خاطر نشان کرد: خیابان نارنجستان یکم واقع در منطقه یک محله اراج با حفظ شماره به نام سردار شهید پرویز وطن دوست تغییر نام می یابد. این شهید عزیز از فرماندهان ستاد جنگ های نامنظم در جبهه های دفاع مقدس و از همرزمان شهید چمران بودند که در سال 60 در منطقه دهلاویه در عملیات آزادسازی کرخه از ناحیه چشم مجروح شدند و پس از تحمل سال ها درد و رنج ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس در تیرماه 1401 به شهادت رسیدند. این تغییر نام به درخواست همسر و فرزند شهید صورت می گیرد.

وی ادامه داد: خیابان صفا واقع در منطقه یک، قیطریه، خیابان پورحیدری به نام شهید سیدرضا طباطبایی سلیمانی تغییر می یابد. این شهید والامقام سردار سپاه بودند و از همین ارگان به مناطق جنگی اعزام و نهایتا در سال 65 در شلمچه به شهادت رسیدند.

معدنی پور گفت: کوچه گل رز واقع در منطقه یک، خیابان عسگریان، کوچه تنگستان دوم، کوچه علوی به نام شهید علی عرب کاشانی نامگذاری می شود. این شهید بزرگوار به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافتند و در سال 1361 در خرمشهر به شهادت رسیدند. درخواست این نامگذاری از سوی همسر و فرزند شهید بوده است.

وی بیان داشت: خیابان 24 شرقی واقع در منطقه 2، سعادت آباد، خیابان علامه طباطبائی جنوبی با حفظ شماره به نام شهیدان بیان اله و بقیت اله پاداشی نامگذاری می شود. شهید بیان اله پاداشی از طرف نیروی زمینی ارتش به جبهه اعزام و در سال 1361 در اطراف بصره به شهادت رسید. همچنین شهید بقیت اله پاداشی نیز به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت که نهایتا در سال 66 به درجه شهادت نائل آمد. این درخواست تغییر نام از سوی مادر این شهیدان بزرگوار بوده است.

معدنی پور گفت: خیابان زرنگار واقع در منطقه 3، خیابان شریعتی، بلوار میرداماد، بعد از میدان مادر، خیابان نسا به نام شهید امیر بهزاد غفاری نامگذاری می شود. این شهید والا مقام سرباز سپاه بودند که در سال 1370 به فیض شهادت نائل آمدند. والدین این شهید بزرگوار خواستار این تغییر نام بوده اند.

عضو شورای شهر تهران اذعان داشت: خیابان گل آذین واقع در منطقه 3، بلوار نلسون ماندلا به نام شهیده شیرین ابوعاقله نامگذاری می شود. این شهیده بزرگوار خبرنگار شبکه الجزیره بودند که در سال 2022 در کرانه باختری به شهادت رسیدند. این نامگذاری به درخواست دستیار وزیر امور خارجه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: خیابان بوستان پنجم واقع در منطقه 4، پاسداران، بوستان پنجم، حد فاصل خیابان شهید پایدارفر و شهید داوود اسلامی با حفظ شماره به نام شهید حمیدرضا کهن زاده نامگذاری می شود. این شهید والا مقام به عنوان سرباز نیروی هوایی ارتش در جبهه حضور یافت و در سال 1367 در دواب یه شهادت رسید. درخواست این تغییر نام از سوی پدر این شهید بزرگوار بوده است.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: کوچه 36 شرقی واقع در منطقه 4، حدفاصل خیابان هنگام و چهل و یکم به نام شهدای شرکت واحد اتوبوسرانی نامگذاری می شود. این تغییر نام به درخواست شرکت واحد اتوبوس رانی شهرداری تهران صورت گرفته است.

معدنی پور گفت: کوچه شناسا واقع در منطقه 6، خیابان ایرانشهر جنوبی، نرسیده به خیابان انقلاب اسلامی به نام سردار شهید رضا فرزانه نامگذاری می شود. این شهید والا مقام پس از بازنشستگی در سپاه داوطلبانه در سوریه به کاروان شهدای مدافع حرم پیوست و در سال 1394 در این کشور به فیض شهادت نائل آمد. درخواست این تغییر نام از سوی خانواده شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارائه شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: خیابان هفدهم واقع در منطقه 6، یوسف آباد، حدفاصل خیابان جهان آرا تا بزرگراه کردستان به نام شهید مجید کامرانی ثمرین تغییر می یابد. این شهید عزیز به عنوان سرباز نیروی هوایی ارتش در جبهه حضور یافت و در سال 61 در فکه به شهادت رسید.

معدنی پور گفت: کوچه سی و سوم واقع در منطقه 6، یوسف آباد، حدفاصل خیابان شهید اکبری تا خیابان سید جمال الدین اسد آبادی با حفظ شماره به نام مرحوم استاد مسعود مهرابی نامگذاری می شود. ایشان روزنامه نگار، نویسنده، منتقد و مورخ سینما و کاریکاتوریست بودند. ایشان تا هنگام درگذشت مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه فیلم بودند. وی در سال 1399 به دلیل سکته قلبی درگذشت.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: خیابان بیست و دوم واقع در منطقه 6 حدفاصل بزرگراه کردستان و خیابان فجر دوم با حفظ شماره به نام شهدای شاهچراغ نامگذاری می شود. این نامگذاری به درخواست شورای اسلامی شهر شیراز بوده است.

وی گفت: خیابان یکم واقع در منطقه 6، شهرک والفجر، خیابان یکم، حدفاصل خیابان ایرانشناسی و خیابان پنجم با حفظ شماره به نام شیخ احمد تربتی نامگذاری می شود. ایشان روزنامه نگار، مشروطه خواه و سردبیر و مدیر مسئول هفته نامه روح القدس بود. همزمان با پیروزی جنبش مشروطه او نیز به طرفداری به ازادی خواهان پیوست و در سال 1287 شمسی کشته شد. این نامگذاری به درخواست شورای اسلامی شهر تربت حیدریه صورت می گیرد.

معدنی پور ادامه داد: کوچه چهره واقع در منطقه 7، خیابان نظام آباد، چهارراه گلچین، کوچه شهید حسینیان، کوچه هزاره به نام قاری حسن صفری نامگذاری می شود. ایشان قاری و فعال قرآن کریم بر اثر تصادف دار فانی را وداع گفت. درخواست این نامگذاری از سوی خانواده و آموزش و پرورش بوده است.

وی گفت: کوچه 41، واقع در منطقه 7، خیابان خواجه نظام، با حفظ شماره به نام شهید محمدرضا سالکی نامگذاری می شود. این شهید والا مقام به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در سال 1361 در فکه به شهادت رسید. این تغییر نام به درخواست همسر شهید بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کوچه رستگاری واقع در منطقه 7، خیابان شهید مطلب نژاد، نرسیده به ده متری شهدای ارامنه به نام شهید سیدعلی اکبر عدل نامگذاری می شود. این شهید والا مقام به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و مجروح شد و در سال 1392 در تهران بر اثر جراحات وارده ناشی از جنگ، دیدار حق را لبیک گفت.

معدنی پور بیان داشت: کوچه قشقایی واقع در منطقه 7، خیابان شهید نامجو، بالاتر از چهارراه قجاوند به نام شهید مهدی حسینی نامگذاری می شود. این شهید والامقام از سوی سپاه به عنوان مدافع حرم به سوریه اعزام شد و در سال 1392 در دمشق توسط عامل انتحاری به شهادت رسید.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: زیرگذر جدیدالاحداث واقع در منطقه 21، کیلومتر 7 بزرگراه حاج احمد متوسلیان، سه راه شهریار به نام سردار شهید حجت الله امیدوار نامگذاری می شود. این شهید عزیز از اعضای سپاه قدس مستقر در سوریه بود که در دی ماه 1402 در حمله موشکی در دمشق به شهادت رسید. درخواست این نامگذاری از سوی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بوده است. 

 از مجموع 22 مورد مطرح شده در صحن شورای شهر تهران تغییر نام پلی جدید الاحداث واقع در منطقه یک اتوبان ارتش مورد تأیید قرار نگرفت اما موارد مطروحه دیگر با اتفاق آرا به تصویب نمایندگان شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

 همچنین در این جلسه  تعدادی پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیر باغ بودن، مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شدند.

اولین پلاک ثبتی که مشخصات آن از سوی جعفرشربیانی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بیان شد، ملکی به مساحت 1118 متر، واقع در منطقه 2، حدنصاب درختان را ندارد، فاقد رای کمیسیون ماده 12 بوده که با توجه به زیرپهنه آن، امکان ساخت و ساز نداشته و بر اساس همین دلایل و اهمیت حفظ فضای سبز بزرگراهی، نظر کمیسیون بر غیر باغ بودن این ملک تعلق گرفت.

پلاک ثبتی دیگری به مساحت 1116 متر واقع در کنار ملک پلاک ثبتی قبلی و با شرایطی مشابه با همان ملک، غیرباغ تشخیص داده شد. 

مورد بعدی پلاکی به مساحت 930 متر واقع در منطقه ۳ بود که این ملک حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین بوده و این پلاک فاقد کمیسیون ماده 12 است ، اما بنابر تصاویر هوایی و به تشخیص کمیسیون، و نیز با اکثریت آرای اعضا باغ اعلام شد. 

پلاک ثبتی بعدی که مورد بررسی قرار گرفت، ملکی با مساحت 819 متر، واقع در منطقه 21 است که حدنصاب درختان را ندارد و سند آن یک سند مزروعی و فاقد کمیسیون ماده 12 است، این پلاک با نظر کمیسیون از سوی اعضای شورا غیر باغ اعلام شد.

مورد بعدی ملکی به مساحت 809 متر در منطقه 3 بود. حد نصاب درختان را نداشته، سند آن یک قطعه زمین بوده و فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ بوده که بر اساس همین دلایل این پلاک غیر باغ تشخیص داده شد. 

پلاک ثبتی بعدی ملکی به مساحت 1153 متر مربع واقع در منطقه 1 بود.  حد نصاب درختان را نداشته است و سند آن یک قطعه زمین بوده و رای کمیسیون ماده ۱۲ دایر بر باغ بوده که بر اساس تصاویر هوایی، کمیسیون آن را باغ اعلام کرده است.  این پلاک نیز با رای موافق اعضاء باغ اعلام شد. 

پلاک ثبتی دیگری به مساحت 639 متر واقع در منطقه 12، حد نصاب درختان را نداشته و فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ بوده است، اما شرایط پوشش درختان را دارد، مطابق با نظر ریاست شورای شهر، این ملک غیرباغ تشخیص داده شده اما موضوع حریم میراثی بودن مورد توجه قرار بگیرد، که در نهایت مطابق با نظر اکثریت، این ملک غیرباغ تشخیص داده شد.

مورد بعدی ملکی به مساحت 2964 متر در منطقه 6 بود. حد نصاب درختان را نداشته است و سند آن یک قطعه زمین بوده و فاقد کمیسیون ماده 12 است، و مطابق با تصاویر هوایی و نظر اکثریت باغ اعلام شد.

پلاک ثبتی دیگری به مساحت 1250 متر واقع در منطقه 1، حد نصاب درختان را نداشته است و سند آن یک قطعه زمین بوده و کمیسیون ماده 12 رأی بر اتبطال آن داشته است، که با اکثریت آرا پلاک مذکور، غیرباغ اعلام شد.

مورد بعدی ملکی به مساحت 1013 متر واقع در منطقه 1، حد نصاب درختان را ندارد، و فاقد جز پنجم بوده است و مطابق با نظر کمیسیون و اکثریت اعضا، غیرباغ اعلام شد.

پلاک ثبتی بعدی، ملکی با مساحت 944 متر واقع در منطقه 2، حد نصاب درختان را نداشته است و سند آن یک قطعه زمین بوده و فاقد رأی کمیسیون ماده 12 بوده، بنا برهمین دلایل، غیرباغ تشخیص داده شد.

پلاک ثبتی دیگری به مساحت 2827 متر، واقع در منطقه 12 ، حد نصاب درختان را نداشته است و سند آن یک قطعه زمین بوده و فاقد رأی کمیسیون ماده 12 بوده، اما جز پنجم آن حاکی از غلبه پوشش گیاهان در ملک می باشد، و بنابر تصاویر هوایی، و مطابق با نظر کمیسیون و اکثریت اعضا، باغ تشخیص داده شد.

آخرین پلاک ثبتی مورد بررسی قرار گرفته، ملکی با مساحت 1135 متر واقع در منطقه 1 ، حد نصاب درختان را دارد و سند آن یک قطعه زمین بوده و جزء پنجم را دارد، لذا مطابق با نظر کمیسیون و اکثریت اعضا، باغ تشخیص داده شد.